MassiveMusic meets Joss Stone: 'In minder dan drie weken was alles geregeld'

MassiveMusic meets Joss Stone: 'In minder dan drie weken was alles geregeld'
  • Bureaus
  • 18 apr 2017 @ 09:47
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • KlantenVideoInterviewCommercials

Muziekbureau MassiveMusic heeft voor een internationale merkcampagne van de Zwitserse bank UBS samengewerkt met zangeres Joss Stone. In de campagne staan verschillende levensvragen (‘Did I only get the job because I’m a woman?’) die vrouwen zichzelf stellen centraal en het viel samen met International Women’s Day 2017. Samen met Stone en Publicis London produceerde MassiveMusic een nieuwe versie van 'Free Me'. In de campagne wordt ‘de kracht van muziek’ gebruikt om de boodschap op de juiste manier te versterken. Luc van Stiphout, global account director bij MassiveMusic, vertelt over de totstandkoming van de campagne.

‘Wij maken muziek voor commercials, daar komt het op neer. Hiervoor werken we veel samen met reclamebureaus over de hele wereld, in het geval van UBS met Publicis London.’ Muziek is steeds meer ‘een ding’ voor merken, zo luidt de filosofie van Van Stiphout. ‘Dat heeft te maken met het feit dat merken steeds abstracter worden; emotionele lading wordt belangrijker.’ Muziek is bij uitstek een marketingtool die de gevoelige snaar kan raken. ‘Het komt meteen binnen. Bij reclame is het natuurlijk van belang dat de boodschap daadwerkelijk blijft hangen. En muziek is herkenbaar, ook in het onderbewuste, als je bijvoorbeeld staat te koken en de radio op de achtergrond aan hebt staan.’

Beladen boodschap
UBS vroeg MassiveMusic anderhalf jaar geleden deel te nemen aan een pitch; ze waren op zoek naar een soundlogo, ofwel een muzikale vertaling van het visuele logo. ‘UBS is een bank, en dat brengt een zekere statuur met zich mee. Op het moment dat je een vleugje humor gaat toevoegen, loop je dus het gevaar dat de consument het niet meer serieus neemt. Aan de andere kant wil UBS zich approachable profileren, met een fris, strak design.’ Muziek wordt vaker toegepast in commercials, maar dan op het einde ervan in twee à drie seconden. Daar had MassiveMusic een ander idee voor: een commercial die volledig in het teken staat van geluid. ‘Het moest ergens voor staan.’ Voor de campagne werkte MassiveMusic samen met Publicis London. ‘Zij kwamen met het idee van een boodschap die in lijn lag met International Women’s Day 2017. Eentje die gaat over levensvragen van vrouwen, beladen dus en je kunt er ook zomaar naast zitten. Een Zwitserse bank die het heeft over gelijke rechten van mannen en vrouwen, dat is niet alledaags. Gelukkig vindt UBS zelf ook dat vrouwen niet genoeg worden begrepen door mannen in grijze pakken. Het klopt dus.’

Zelfstandige dame
MassiveMusic heeft bewust gekozen voor een zangeres om mee samen te werken. Een stem erachter, die van Joss Stone dus. ‘Al snel kwamen we uit bij haar nummer Free Me. De tekst is perfect; echter liet de recording, dus hoe het nummer is uitgebracht, te wensen over. Aanvankelijk wilden we een andere artiest het nummer laten inzingen, maar Publicis kwam met het idee Joss Stone gewoon te vragen. Het contact ging makkelijk. Joss Stone is een zelfstandige dame, die macht en kracht wil hebben over haar eigen carrière. In minder dan drie weken was alles geregeld; de onderhandeling op het gebied van rechten, de opnamesessie, de release op Spotify, behind the scenes op YouTube… En het resultaat mag er wezen’, aldus een trotse Van Stiphout.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken