Rabobank start revolutionaire crowdsourcing: 'Reclamebureaus zijn voorspelbaar'

Rabobank start revolutionaire crowdsourcing: 'Reclamebureaus zijn voorspelbaar'
  • Bureaus
  • 4 apr 2017 @ 11:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MarketingBrandingMerkenCampagnes

Rabobank wil zijn nieuwe verhaal laten vertellen, maar niet door die opdracht bij één reclamebureau neer te leggen. De bank doet op social media een oproep aan ontwerpers, architecten, muzikanten, studenten, reclamemakers en andere creatieven om dat nieuwe verhaal te gaan vertellen.

'Stel je eens voor dat je Rabobank opnieuw mag voorstellen aan Nederland', zo luidt de online oproep van het Utrechtse bankbedrijf. 'Conceptontwikkeling en creatieve activering is meer dan reclame maken. We nodigen uit tot revolutionaire partnerships die een nieuwe lat in de markt willen leggen. Nationaal en internationaal.'

Rabobank beschrijft de beoogde doelgroep van deze actie als volgt: 'Ben jij een ontwerper, architect, visualiser, advertiser, PR-pro, conceptualist, performer, muzikant, communicatie- of TU-student, creatief strateeg of social media influential, dan nodigen we je uit om een creatieve coalitie te vormen en jullie coalitie aan te melden.'

Geheime positionering

De twee jaar geleden geformuleerde bedrijfsstrategie (met als pijlers 'Bankieren voor Nederland' en 'Banking for food') is vertaald in een nieuwe positionering, die nu nog geheim is. Rabobank wil die op een onorthodoxe manier wereldkundig maken. ‘Je kunt wel weer aankloppen bij het reclamebureau, maar dan krijg je iets voorspelbaars’, zegt de nieuwe communicatiedirecteur Leendert Bikker vandaag tegen FD

De nieuwe, 'revolutionaire' aanpak – eigenlijk een soort crowdsourcing – betekent een trendbreuk met het marketingbeleid van de bank tot nu toe. Volgens Bikker is het meer dan een proefballon. ‘Dit moet leidend worden.’ Dit betekent dat het marcom-budget van ruim 10 miljoen euro hiervoor wordt ingezet. Voor de goede orde: de circa 30 miljoen euro voor de nieuwe sponsorplannen die net zijn gepresenteerd, blijven buiten schot.

Uiteindelijk zal Rabobank vijf 'coalities' of concepten selecteren, die uitleg krijgen over de nieuwe positionering en daarmee aan de slag gaan. Dit moet zich na de zomer gaan vertalen in een nieuwe campagne. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken