Winkelend publiek verdwaalt in publieke sweatshop

Winkelend publiek verdwaalt in publieke sweatshop
  • Bureaus
  • 17 mei 2017 @ 00:55
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOMaatschappijCampagnesOutdoor

Op een label in een T-shirt kan ‘Made in India’ staan, maar in wat voor fabriek is het gemaakt? En onder welke arbeidsomstandigheden? Deze week opende er een sweatshop midden op straat in het centrum van Den Haag, om consumenten stil te laten staan bij de oneerlijke behandeling van arbeiders (veelal vrouwen) in de kledingindustrie. De sweatshop is onderdeel van de campagne 'Women Power Fashion', een initiatief van Schone Kleren Campagne en Mama Cash, met steun van de Nationale Postcode Loterij.

De campagne Women Power Fashion wil consumenten ertoe aanzetten bewuster te kopen en modemerken te vragen transparant te zijn over de omstandigheden in hun fabrieken. De sweatshop is van 16 tot en met 21 mei te bezoeken op de Grote Marktstraat in Den Haag.

De WPF-campagne gaat over empowerment: van zowel de kledingarbeiders die in eigen land strijden voor betere arbeidsomstandigheden als de consument die door meer kennis van de industrie kledingmerken hierop kan aanspreken. Door zelf te ervaren onder welke barre omstandigheden de meeste kleding gemaakt wordt, willen de initiatiefnemers de consument ervan doordringen dat kleding maken mensenwerk is en dat arbeiders dit onder menswaardige condities moeten kunnen doen. 

Eigen fashion statement

In de sweatshop in Den Haag naaien verschillende bekende Nederlanders, politici, modebloggers en ruim honderd vrijwilligers stropdassen als fashion statement; het kledingsymbool voor invloed en macht. Door de stropdas anders te dragen, bijvoorbeeld als strik of sjaal, en dit te delen op sociale media met #myfashionstatement en #hetkananders, geven deelnemers de boodschap af dat ook de kledingindustrie anders kan. Omstanders kunnen via een spel de condities in de sweatshop bepalen en een petitie ondertekenen waarin kledingmerken worden opgeroepen transparant te zijn over de fabrieken waar de kleding wordt gemaakt. 

Na een succesvolle campagne in de Kalverstraat in Amsterdam vorig jaar, slaan Schone Kleren Campagne en Mama Cash opnieuw de handen ineen. Onder de noemer ‘Women Power Fashion’ genereren zij structureel aandacht voor dit wereldwijde probleem dat voornamelijk vrouwen en meisjes treft. Onderdeel van de Women Power Fashion campagne zijn twee debatavonden in De Balie in Amsterdam (16 mei) en in het Humanity House in Den Haag (17 mei) waarin activisten, politici en het publiek met elkaar in gesprek gaan over de noodzakelijke omslag in de kledingindustrie.

Stichting Schone Kleren Campagne zet zich ruim 25 jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Deze organisatie heeft als doel het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en de positie van arbeiders in de wereldwijde kledingindustrie. Mama Cash is een internationaal vrouwenfonds en steunt wereldwijd vrouwen, meiden en transgenders die opkomen voor hun rechten.

Foto's: Anko Stoffels

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken