Victor Knaap (MediaMonks): 'Elke Leeuw is speciaal'

Victor Knaap (MediaMonks): 'Elke Leeuw is speciaal'
  • Bureaus
  • 20 jun 2017 @ 19:15
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CannesInterviewCreatieVirtual RealityAward

Eenentwintig nominaties vergaarde het Nederlandse productiebedrijf MediaMonks in het openingsweekend van Cannes Lions. Daarmee zetten de 'Monks' het succes van afgelopen jaar voort. MarketingTribune sprak met CEO Victor Knaap over Leeuwen, jonge honden en internationale expansie.

Weer veel nominaties voor MediaMonks in Cannes. Hoe verhouden deze aantallen zich tot vorig jaar?

Victor Knaap: 'Vorig jaar hebben we in totaal 42 nominaties mogen ontvangen. Het feit dat de teller gisteren, op de eerste dag, al op 21 stond is natuurlijk een fantastisch teken.'

Welke invloed heeft jullie internationale expansie van de afgelopen paar jaar op het succes in Cannes?

'Onze nominatielijst bewijst dat MediaMonks’ internationale aanpak werkt. En dan heb ik het niet alleen over het feit dat er zes verschillende kantoren op de lijst staan, maar vooral over de manier waarop deze kantoren samenwerken. Zo is ‘Enter Sandbox’ een project van ons kantoor in Stockholm, heeft het team in Los Angeles samen met de Monks die werkzaam zijn op het hoofdkantoor de ‘Dream Runner’-campagne voor Old Spice gerealiseerd, is ‘Geeks Go #CC9900 (for Gold)’ een project van het team in Singapore, is ‘Tummyfish’ gemaakt door MediaMonks Dubai en HQ, heeft São Paulo zijn kunnen bewezen voor Samsung met ‘Theater for all Ears’ en is de Legoland-case op de kaart gezet door onze teams in New York en Buenos Aires.'

De virtuele Sandbox-case voor Audi heeft voorlopig de meeste nominaties. Zien jullie dat ook als jullie beste case van het jaar?

'Dat dit project veel potentie heeft, hebben we afgelopen maand in Londen laten zien tijdens de D&AD Awards, waar ‘Enter Sandbox’ een Yellow Pencil won. Daarnaast heeft het concept zich voor Audi ook op sales-niveau bewezen: Audi-dealers hebben tijdens de tour door Noorwegen een fikse een groei ervaren in het aantal bezoekers in de showrooms. De Audi Q5 werd in diezelfde periode het bestverkopende model.'

Nominaties zijn leuk, maar het gaat natuurlijk om het winnen van die prijzen. Wanneer zijn jullie tevreden?

'Iedere Cannes Lion is ontzettend speciaal en moet dan ook gevierd worden. Het maakt niet uit of dat er één is of dat het er tien zijn; ze zijn allemaal even belangrijk. We nemen het absoluut niet voor lief. Het winnen van een Cannes Lion is en blijft de hoogste vorm van erkenning binnen ons vak.'

Doe eens een voorspelling: hoeveel Leeuwen gaat MediaMonks dit jaar winnen?

'Op dit moment heeft MediaMonks in totaal 97 Cannes Lions op zijn naam staan. We zouden ontzettend trots zijn als dat er dit jaar 100 worden.'

Wat zit er deze week nog meer in het vat voor MediaMonks?

'Komende woensdag hebben wij hier in Cannes een event (MMMMission 2017) op de planning staan, in samenwerking met MassiveMusic, waar we de successen van het afgelopen jaar gaan vieren met de bureaus en merken waar we mee werken. Dat belooft een vrij aardig feestje te worden.'

Jullie werk is altijd samen met een reclamebureau. Op welke samenwerking kijken jullie het meest positief terug?

'Het is altijd bijzonder wanneer een samenwerking met een bureau leidt tot uitzonderlijk werk. Het bewijst dat wanneer een goed idee samen wordt gebracht met de juiste executie, je de mogelijkheid hebt om werk naar een hoger niveau te tillen. We zijn trots dat hoogstaande bureaus en merken bij ons aankloppen wanneer ze een innovatief idee hebben dat uitgewerkt moeten worden.'

Heb je nog een tip voor andere Cannes-gangers: wat mogen mensen absoluut niet missen?

'Het is fantastisch hoe het festival zich ontwikkeld heeft op het gebied van tech. Ga zeker kijken bij Facebook, Google, IBM en dergelijke bedrijven. Maar praat ook eens met een Jonge Hond!'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken