Cannes-jurylid Mark van Iterson (Heineken): 'Nederlandse creatief, durf groter te denken!'

Cannes-jurylid Mark van Iterson (Heineken): 'Nederlandse creatief, durf groter te denken!'
  • Bureaus
  • 12 jun 2017 @ 10:44
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesAwardBrandingCannes

Tien Nederlanders zitten dit jaar in de jury van reclamefestival Cannes Lions. MarketingTribune vroeg ze naar hun kijk op Cannes en de positie van Nederlandse creativiteit. Aan het woord is ditmaal Mark van Iterson, Global Head of Design van Heineken International en jurylid Design. 'Nederlandse creatieven moeten ambitieuzer en visionairder durven zijn.'

Opgeleid als industrial design engineer werkte Mark van Iterson aanvankelijk dertien jaar aan de bureaukant, bij Du Bois Ording Design en Auberon Innovation Consultants. In 2005 stapte hij over naar Heineken. Van Iterson is bestuurslid van ADCN, geeft gastcolleges aan de TU's van Delft en Twente, en is jurylid van de Dutch Design Awards en de NL Packaging Awards.

Je hebt nog niet eerder gejureerd in Cannes. Wat verwacht je ervan?

Mark van Iterson: 'Cannes is het meest toonaangevende platform voor marketing-creativiteit ter wereld, dus ik verwacht het beste nieuwe werk voorbij te zien komen, en daarover in discussie te gaan met een selectie van ’s werelds beste designers en marketeers. Dat kan niet anders dan heel inspirerend en prikkelend zijn. Het is daarbij altijd zo verfrissend om een dikke week alle zintuigen heel wijd open te zetten voor alle vormen van creativiteit, uit alle culturen, over alle soorten businesses. Ik geloof sterk in kruisbestuiving en het niet werken in silo’s. Cannes Lions is een perfecte plek om te worden kruisbestoven.'

Hoe staat Nederland er volgens jou creatief voor in 2017?

'Tamelijk goed. Ik geloof dat Nederland een sterke creatieve industrie heeft en met name in alle vormen van design bij de wereldtop hoort. Ik merk zelf dagelijks dat we voor de meeste projecten niet buiten Nederland hoeven te shoppen. Gelukkig. Nadeel van Nederlandse creatieven is wel dat ze vaak niet groot genoeg durven denken en te bescheiden zijn. Ik bedoel dan niet de typische creatieve "grote bek", maar meer ambitie en grootschaliger denken, want dat opent meer deuren en meer kansen. De open Nederlandse cultuur, de internationale blik en de creatieve historie maken dat Nederland perfect gepositioneerd is om in de top mee te spelen. Maar dan moeten we wel open blijven en vooral ambitieuzer en visionairder durven zijn.'

Welke trends in design gaan dit jaar meer dan ooit een rol spelen in Cannes?

'Design wordt minder een op zich staande silo. Het zal dus steeds minder om het design-ambacht gaan. Dat ambacht is nog steeds mooi en belangrijk, maar begint meer gemeengoed te worden en valt minder snel in de prijzen. De echte wow-designs zijn gebaseerd op een verrassend, slim en nieuw idee. Zo’n idee is meestal categorie-overstijgend: groter, ambitieuzer en visionairder dan alleen een goed design. Toch ga ik zeker ook op zoek naar heel zuivere bijzondere design-cases. Want iconisch design is toch de basis van een sterk merk, van sterke producten en marketing. Het is een feest om naar te kijken.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken