Embassy of Dutch Creativity piekt in Cannes

28jun 201722:38
  • Bureaus
  • 9131 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • EvenementInspiratieCreatieCannes

nieuws De derde editie van de creatieve handelsmissie Embassy of Dutch Creativity heeft volgens de organisatie een hoogtepunt bereikt. Naast het programma, de sprekers en 300 internationale bezoekers gaf de overtuigende nieuwe locatie vooral de doorslag. Nederland was vorige week het enige land dat zich verenigd presenteerde aan de strandzijde tijdens het Cannes Lions festival.

Naast de grote techbedrijven als Google, Facebook en Twitter manifesteerde alleen ons land zich daar met een eigen beachclub. Dat Nederland op zo’n grote schaal samenwerkt en de krachten bundelt met 70 bureaus, merken en organisaties werkt inspirerend: zo gaven landen als Brazilië en Finland aan dit als voorbeeld te zien.

Tijdens een vier dagen durend programma presenteerden internationale Cannes Lions-juryleden, vooraanstaande sprekers van merken en bureaus aan een publiek van meer dan 300 gasten - een ruime verdubbeling van de internationale gasten van het voorgaande jaar. 

Vierdaags programma

Maandag vond een optocht plaats van 85 jonge talenten van RA*W en JongeHongen, waarna Bas Korsten (J. Walter Thompson) bij de Embassy met ze in gesprek ging. Dinsdag was het thema duurzaamheid, met sprekers van de Verenigde Naties, Gemeente Amsterdam, ACT Responsible Tributes, Join The Pipe en een ‘sustainable festival’ hackathon van Kinetic. Woensdag stonden design en techniek centraal met onder meer sprekers van Google APAC, Heineken, AdamandEveDDB en Dentsu. De laatste dag was de internationale vakpers present (waaronder journalisten van AdWeek, Stratégies en Campaign) voor een Epica Awards lunch en ontmoeting met de Nederlandse bureaus, waarna onder het thema cyber sprekers van MediaMonks, The Next Web en Agencia Africa on stage stonden. Ook de uitreiking van de Gouden Zaag kan als hoogtepunt worden gezien. De laatste sessie over marketing met sprekers van G-Star en KLM werd afgesloten met een spetterend optreden van de populaire band Chef'Special.

Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web): 'Dit was onze thuisbasis: een Hollands fort als ontmoetingsplek voor al onze internationale contacten. Het straalde kwaliteit uit: creatief, feestelijk en gezellig en het zorgde voor een explosie aan nieuwe contacten en ideeën. ‘The place to be’ aan de boulevard van Cannes.'

Out-of-Home Hackathlon

Marike Nadorp (Amsterdam InBusiness): 'Met de Embassy of Dutch Creativity hebben we de regio Amsterdam aan een breed internationaal publiek onder de aandacht gebracht als ideale vestigingsplaats voor creatieve bedrijven. Tegelijkertijd ondersteunen wij op deze manier Nederlandse bedrijven die internationale opdrachtgevers zoeken. We kijken uit naar de volgende editie.'

Dennis Kuperus (Kinetic): 'Dit was het derde jaar dat wij als partner dit geweldige initiatief ondersteunen. Wij organiseerden een out-of-home hackathon met 25 creative minds, om Cannes Lions het meest sustainable festival wereldwijd te maken. De concepten zijn gepresenteerd aan de Cannes Lions organisatie en we hopen dit volgend jaar te kunnen realiseren.'

Verenigde Naties

Tijdens de presentatie over duurzaamheid, waar Nederland een reputatie heeft als het gaat om bijvoorbeeld fietsen en water, werd door spreker Maher Nasser (Verenigde Naties) bekend gemaakt dat de Embassy of Dutch Creativity een van de doelstellingen (Sustainable Development Goals) van de VN mag gaan oppakken binnen ACT Responsible, een programma waar ook Wieden & Kennedy Londen aan meewerkt.  

De Nederlandse creatieve handelsmissie Embassy of Dutch Creativity is een initiatief van brancheorganisaties ADCN, Dutch Digital Agencies, Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en de VEA.

Foto’s: Sabrina Naouri


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners