[Commercial Review] Volvo, Interpolis, Ford

[Commercial Review] Volvo, Interpolis, Ford
  • Bureaus
  • 28 jul 2017 @ 16:52
  • Link
  • Machiel Verkuyl
    Machiel Verkuyl

    strategy director
    Initiative
  • TelevisieCommercials

Deze keer drie campagnes die een aanspraak doen op emotie. Allereerst Volvo. De autofabrikant laat met de campagne zien wat de kracht is van het kiezen, bouwen en volhouden van een propositie. In een video van iets meer dan drie minuten laat het merk zien dat auto’s in ons leven vooral een ondergeschikte rol spelen. Dat ze ons veilig moeten houden. Dat nemen ze heel serieus in Zweden.

Wat ik knap vind, is dat het team het aan heeft gedurfd om product bijna helemaal los te laten en echt te kijken naar wat er bij gezinnen in de doelgroep gebeurt. Een prachtige commercial die een halfmiljoen keer bekeken is, gezien de comments en de likes raakt deze content exact de juiste snaar. Persoonlijk geloof ik, dat als ik vraag aan de portier van de fabriek in Zweden waarom Volvo auto’s maakt, dat hij nog kan uitleggen wat in dit filmpje wordt uitgelicht. Mooi.

Interpolis

Verzekeren is altijd een beetje saai, op de achtergrond. Het is iets dat je wel moet hebben, maar gebruiken doe je het niet. Kun je dan van een merk gaan houden dat zo’n verzekering aanbiedt? Interpolis heeft met dit succesvolle filmpje een van hun bestaande concepten (de automodus-app) gebruikt om een punt te maken over veiligheid op de weg. Echt een heftige video, hij komt binnen. En als gedrag veranderende campagne erg goed. De opbouw draagt bij aan de heftigheid van de boodschap, ik heb na de video, als ik met natte oogjes en kippenvel m’n muis vasthoudt, ook direct een handelingsperspectief: download de app. Het is eerder gedaan, in andere landen. Soit. Om me heen hoor ik mensen die zeggen: “Is dit wel een taak van commerciële bedrijven?” Ik denk van wel. Dit is exact de rolverschuiving waar we als branche veel vaker mee bezig gaan zijn: de grotere vraagstukken te lijf gaan die we als samenleving hebben. En Interpolis heeft een licence to operate doordat ze een grote verzekeraar zijn in Nederland en daarmee zichzelf ook helpen als ze Nederland helpen.

Ford

Tot slot een video van een andere autofabrikant: Ford. En dit is een merkwaardige video. Het onderwerp zal niemand betwisten: mensen met een handicap kunnen veel meer dan je zou verwachten. Ford gebruikt dit onderwerp om – net als Interpolis – een punt te maken, de wereld een beetje beter te maken. De kern van het idee is prachtig daarmee. Nobel misschien zelfs wel. Wat ik nog niet begrijp is wat Ford daar mee te schaften heeft. De visie van het bedrijf is volgens Ford: Het draait om mobiliteit: dankzij slimme mobiliteit willen wij mensen vooruit helpen in het leven. Klopt als een zwerende vinger, zou je zeggen, maar zou het niet voor alle autofabrikanten kunnen gelden, plak je deze zin niet ook op andere merken? Wat voor mij persoonlijk zorgt dat ik de uitwerking van het concept niet geloof: de BN’ers. Toevallig stappen die allemaal in. Het riekt naar een trucje, geen diepgeworteld geloof in een betere wereld. Jammer, want dat verdient het concept wel.

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.

 

Machiel Verkuyl

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken