Komkommertijd? De zomer van Achtung mcgarrybowen: 'We zijn nieuwsgierig naar alternatieven'

Komkommertijd? De zomer van Achtung mcgarrybowen: 'We zijn nieuwsgierig naar alternatieven'
  • Bureaus
  • 5 jul 2017 @ 10:42
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieInterviewPersonalia

Geen bureau zal over zichzelf te kennen geven het rustig aan te doen gedurende de zomermaanden. Toch zijn de maanden juli en augustus anders dan andere. Waarom? Omdat de helft van het personeel op vakantie is bijvoorbeeld, Cannes net achter de rug is of omdat het mediaseizoen weer van start gaat en daar weldegelijk een hoop op voorbereid moet worden. Nummer twee van deze serie: Achtung mcgarrybowen.

Bij het bureau aan de Amsterdamse Prins Hendrikkade inderdaad geen komkommertijd, zo stelt Sven Vening, sinds twee jaar business director en verantwoordelijk voor de account afdeling van Achtung. 'Wel is bij ons de zomer anders dan de rest van het jaar; veel collega's met kids gaan op vakantie, evenals contactpersonen aan opdrachtgeverszijde. Puzzelen geblazen dus. En dan natuurlijk nog de last minute-verzoekjes of we ons concept nog kunnen presenteren vlak voor de vakantie, haha.'

In de zomer staat er juist veel te gebeuren bij Achtung. 'In medialand is het wat rustiger wellicht, ja, omdat er simpelweg minder media is uit te geven. Mensen zitten minder achter de pc of tv.' Echter blijken september en oktober 'superdrukke mediamaanden' voor het bureau. 'Aan ons wordt dus gevraagd in de zomer veel campagnes voor te bereiden, die vervolgens live moeten in de periode vanaf het nieuwe schooljaar. Alles waar we nu mee bezig zijn, daar zie je nu nog niets van, maar wel over een maand of twee. Nu is het dus creatie en productie, en aan het kraften besteden we bij Achtung veel aandacht, dus dat loopt eigenlijk altijd door, of het nu zomer of winter is.'

Afgaande op de locatie van het bureau is 'komkommertijd' ook niet geheel op z'n plaats. Boven de Albert Heijn aan de Prins Hendrikkade - recht tegenover het Centraal Station - is het bureau gevestigd op zo ongeveer een van de drukste punten van de hoofdstad. 'De hele zomer toeristen om ons heen. En ongelukken op het fietspad voor de deur, haha.'

What's happening bij Achtung op het moment? 'Onze Volkswagen-campagne heeft net het daglicht gezien, en we zijn nu bezig daar een vervolg aan te geven. Daarbij een samenwerking met TU Delft, om te analyseren wat de relatie is tussen branding en service design. Dat doen we samen met studenten van de universiteit, we vinden het namelijk belangrijk om ook jong talent aan ons te binden en een kans te geven. Daarnaast zijn we zoals ieder jaar voor 3FM bezig met Serious Request. En voor Vredestein met de nieuwe winterbanden. Wel een gek idee, dan is het buiten dertig graden en zijn wij in de weer met sneeuwballen en kerstbomen.'

Dus nee, rustig is het niet. 'Er zijn gelukkig ook merken waar het in de zomer rustiger is. Maar onze grote opdrachtgevers zitten nooit stil, die zijn altijd bezig. En dat maakt ook dat we een continue stroom aan briefings en campagnes hebben.'

Sven zit goed op zijn plek bij Achtung. 'Ik zou geen ander bureau kunnen noemen waar je de jonge en internationale dynamiek zoals hier hebt. Het kleine, het snelle, waar je echt tof werk kunt maken. Bij veel andere bureaus kom je al gauw in een grote organisatie terecht, waar je toch te maken hebt met hiërarchie, regels en lijnen. Structuur en flexibiliteit zijn hier bij ons meer in balans, dat komt het werk en vooral de relatie tussen team en opdrachtgever ten goede. Bij Achtung zijn we nieuwsgierig naar alternatieven; dat is geen doel op zich, maar het schept wel een omgeving waar verfrissend werk ontstaat. Waar we niet steeds maar de gebaande paden bewandelen.'

 

Lees ook: De zomer van SuperHeroes.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken