Komkommertijd? De zomer van Cheil A'dam: 'We werken nu in een andere cyclus'

Komkommertijd? De zomer van Cheil A'dam: 'We werken nu in een andere cyclus'
  • Bureaus
  • 19 jul 2017 @ 09:41
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Strategie

Geen bureau zal over zichzelf te kennen geven het rustig aan te doen gedurende de zomermaanden. Toch zijn de maanden juli en augustus anders dan andere. Waarom? Omdat de helft van het personeel op vakantie is bijvoorbeeld, Cannes net achter de rug is of omdat het mediaseizoen weer van start gaat en daar weldegelijk een hoop op voorbereid moet worden. Nummer vier van deze serie: Cheil Amsterdam.

Cheil A'dam is een bureau dat met name bekend is door haar werk voor Samsung. Met ‘The worst Instagram account ever’ heeft het meerdere prijzen gewonnen, waaronder een Epica Award. Managing director Mariska Kloezen: ‘Vroeger waren we meer een uitwerkstudio voor Samsung, nu zijn we echt het reclamebureau voor het merk en maken we reclame in de breedste zin van het woord. En nee, dat is geen vies woord. Dat is toch wat we doen? Waarom zouden we onszelf een communicatiebureau of creative agency noemen, als we gewoon reclame maken? We maken reclame volgens de moderne communicatiewetten om merken beter op de kaart te zetten, simpel. Hoe we onszelf noemen is dan van ondergeschikt belang.’

Doordat Samsung zo’n grote klant van Cheil A'dam is, heeft iedereen die voor het bureau werkt ook werkelijk een zekere liefde voor technologie. ‘Dat is wel handig, ja. Je moet van communicatie houden. Begrijpen waar de benefits liggen voor een product. Dat de telefoon een verlengstuk is van mensen hun persoonlijke leven, ze in paniek raken als ze de deur uitgaan zonder dat ding. Als je dat niet begrijpt, dan ben je bij Cheil A’dam ook niet aan het juiste adres.’

Op het moment dat we met Mariska spreken, is de Amsterdamse zomer in volle bloei. Hoe zijn de maanden juli en augustus anders dan bijvoorbeeld maart en april? ‘We werken nu in een ietwat andere cyclus. Toen in april de Samsung Galaxy S8 uitkwam, hadden we het daarvoor enorm druk. Daarna zakte het wat in en nu zijn we weer in de weer in aanloop naar het volgende toestel dat uitkomt. Zeker geen komkommertijd dus, maar dat heeft weinig te maken met het feit dat het al dan niet zomer is.’

‘Wel is de zomer een wat rare tijd. Ik heb nu meer freelancers nodig, maar die zitten in deze periode of op een klus of gaan thuis of in het buitenland vakantie vieren. Daarnaast zijn we op dit moment ook op zoek naar nieuwe vaste krachten. In verband met tijdgebrek los ik dat op door er een headhunter op te zetten, iemand die dat organiseert. Ik kan het me nu niet veroorloven dat er iemand uitvalt. Het personeelsuitje doen we dus in september, als het weer wat rustiger is. Nee, niet bootje varen, dat vind ik te voor de hand liggend. We gaan iets doen met teambuilding en ruimte in je hoofd creëren. Je moet af en toe je rust pakken om weer creatief te kunnen zijn. Een reflectie moment voor jezelf, eens even uit de waan van de dag stappen.’

De laatste in het oog springende campagne van de hand van Cheil A'dam is ‘Rulebreakers’, ter promotie van de Samsung Galaxy S8. ‘De mentaliteit van Samsung, waarin het doorbreken van barrières centraal staat, wordt in de campagne tot leven gebracht. We hebben in zes films verschillende Rulebreakers geportretteerd: innovators die niet gehinderd zijn door meningen, regels en protocollen. Diverse Nederlandse millennials, waaronder rapper Typhoon, curvy model Danielle van Grondelle en kitesurfer Ruben Lenten, vertellen hoe zij hun persoonlijke grenzen hebben verlegd.’

‘Samsung heeft met de Galaxy S8 een smartphone ontwikkeld die de barrières van technologie en design streeft te doorbreken. De Rulebreakers-portretten zijn een personificatie van deze mentaliteit. Typhoon of bijvoorbeeld Danielle zijn échte Rulebreakers, die het lef hebben om eigenzinnige keuzes te maken om hun doel te bereiken.’ 



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken