Dutch Digital Agencies: 'We blijven grote groeisector'

17jul 201711:33
  • Bureaus
  • 9369 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • StrategieE-marketingZakelijkDigitaal

nieuws De digitale industrie is één van de grootste groeisectoren in de Nederlandse economie. Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn jaarlijkse kengetallenonderzoek over het jaar 2016. De organisatie rapporteert een omzetgroei van ruim 16%, dus wederom groei ten opzichte van de 10% een jaar eerder.

De leden van Dutch Digital Agencies waren in 2016 verantwoordelijk voor een gezamenlijke omzet van ruim 726 miljoen euro en noteerden gemiddeld een brutowinst van bijna 8% op hun omzet.

Voor Adjan Kodde, bestuursvoorzitter van DDA, komen deze resultaten overeen met de ontwikkelingen die hij ziet in de digitale branche. 'Als merk wil je een continue dialoog met je klanten hebben. Dit doe je door goede service te bieden en relevant te zijn. Oftewel zowel online als offline dezelfde customer experience geven. Digitale bureaus hebben de ervaring in huis om merken hierbij aan de hand te nemen en technisch complexe platforms te realiseren die klanten op een laagdrempelige manier gebruiken in het dagelijkse leven. Nadenken over hoe met digital nieuwe business mogelijkheden gerealiseerd kunnen worden zit in het DNA van onze bureaus.' 

Export van 74 miljoen

Het kengetallenonderzoek wordt jaarlijks door onderzoeksbureau Conclusr uit Breda uitgevoerd. Aan het onderzoek hebben 117 bedrijven deelgenomen. De branchevereniging telt op dit moment 125 leden. Het ledenaantal groeide in 2017 met 15% ten opzichte van 2016. Vorig jaar hebben 106 leden deelgenomen aan het onderzoek.

Ruim 10% van de omzet wordt in het buitenland gedaan, wat neerkomt op een totaal exportbedrag van 74 miljoen euro. Dit onderschrijft het belang van internationalisering, één van de belangrijke pijlers van de vereniging. 'Deze ontwikkeling zien wij bij steeds meer leden. Hetzij het openen van een kantoor in het buitenland, hetzij een strategisch partnership met global merken waar in verschillende landen wordt samengewerkt. Deze ontwikkeling omarmen wij met trots en ondersteunen wij ook met verschillende buitenlandse initiatieven zoals handelsmissies, beurzen en podia.' 

Grotere vraag naar digitaal talent

De werkgelegenheid binnen DDA is in 2016 wederom toegenomen. Zo steeg het aantal FTE’s in 2016 met ruim 9% ten opzichte van 2015, wat neerkomt op een totaal van bijna 6000 FTE’s. Kodde: 'De bureaus groeien hard, maar dit betekent ook dat er een steeds grotere vraag ontstaat naar creatief en technisch talent. Initiatieven als de Master of Digital Design van de HvA en ons eigen Talentenprogramma helpen met de aanwas van nieuw talent, en dit blijft een belangrijk aandachtspunt van DDA.'

De verwachtingen voor 2017 zijn volgens de DDA leden ook positief met een verwachte winstgroei van 15%. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners