Dawn en Ambassadors maken merkfilm voor Bijenkorf

16aug 201710:38
  • Bureaus
  • 18474 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • BrandingCreatieCampagnesMerkenCommercials

nieuws 'Alleen bij de Bijenkorf.' Dat is de tagline van de eerste merkfilm sinds tijden van het bekende warenhuis. Reclamebureau Dawn en productiebedrijf Ambassadors werkten samen aan deze campagne, die niet gelinkt is aan een huidige sale of actie maar juist het bijzondere gevoel van de Bijenkorf illustreert.

Het magische moment waarop de lichten van de Bijenkorf volledig gedoofd worden en een kalme stilte over alle verdiepingen neerstrijkt, is in de recente geschiedenis niet meer gebeurd. Maar voor de nieuwe merkcampagne ‘Alleen bij de Bijenkorf’ wordt het bijzondere warenhuis van een nieuwe kant belicht.

De kracht van de Bijenkorf komt uit verschillende elementen. Eerst en vooral is het een plek die even vertrouwd als verrassend is. Waar je iets kunt ontdekken, waar je niet naar op zoek was en ook niet wordt beperkt tot één smaak of segment. Kortom, het is een plek waar iedereen zichzelf bijzonder kan voelen.

Vogeltje ontdekt warenhuis

'Gedurende de nacht in de Bijenkorf zijn is een uniek gevoel en zeer bijzondere ervaring', vertelt Vincent Lammers, regisseur en hoofd van Design en Animatie bij Ambassadors. 'Dit uitzonderlijke moment is de leidende draad in het verhaal, waarin de kleine vogel steeds meer van het warenhuis ontdekt en zich steeds bijzonderder gaat voelen. We hebben nauw samengewerkt met Dawn om die emotie in alle aspecten van de film, van animatie tot de kleur grading en muziek, terug te laten komen.'

De nachtelijke shoot had meerdere uitdagingen volgens Floris van der Lee, DOP. 'We hadden de Bijenkorf nog nooit ‘s nachts gezien of met alle lichten uit. Wat erg spannend was op de draaidag! Maar samen met het lichtteam en Ambassadors hebben we perfect de look kunnen creëren die we voor ogen hadden. De opgezette stand-in vogels zijn een minder geavanceerd hulpmiddel, maar zorgen er wel voor dat de geanimeerde vogels later feilloos in alle shots passen.'

Krachtige kleuren

Die look is verder ontwikkeld in de grading bij Koert van der Ploeg, colourist bij Ambassadors. 'Voor dit project hebben we de grading vroeg in het proces betrokken en meegedacht over eventuele kleurconcepten en on-set licht oplossingen. Samen met de getalenteerde Floris van der Lee, Vincent Lammers en creatief directeur Ward Graumans hebben we een krachtige pre-grade neer gezet waar de rest van het team op heeft kunnen bouwen.'

Ook in de kleuren ligt de focus op de betoverende omgeving, aldus van der Ploeg. 'In combinatie met de chique kleuren; zacht roze, mint groen en helder rood hebben we de gehele omgeving onder gedompeld in mysterie en magie. Hierdoor nemen we de kijker mee in de spannende reis door een prachtige setting van warmte en elegantie.'

Kleine glimlachjes

De muziek volgt de emotie van de kleine vogel en is de verteller door het verhaal heen. 'De muziek speelt in op de verwondering van de vogel en bouwt op naar het heroïsche moment bovenaan de roltrap', legt Sebastiaan Roestenburg, Founding Partner en Componist bij Ambassadors, uit. 'Hierna krijgt de muziek een lichter karakter omdat de kleine vogel zich vrijer voelt, tot het moment voor de spiegel wat een mooie knipoog is tussen realiteit en droomwereld, die nog meer versterkt wordt door de melodie. We hebben de muziek op het einde kleiner en menselijker gehouden zodat het de unieke gevoel benadrukt.'

De muziek en sound design zijn verweven doorheen de film, vertelt Joep Meijburg, Componist en Sound Designer bij Ambassadors. 'Ik heb gezocht naar de realistische geluiden van een vogel, zoals het geluid van de pootjes op verschillende ondergronden of het fladderen. Maar tegelijkertijd wil je niet de magie van het verhaal verliezen door teveel realisme. Dus bij de pauw zijn de veren stil en spreekt de muziek.'

De menselijke elementen zitten niet alleen in de muziek, maar ook in het design en animatie van de hoofdkarakters, verklaart Lammers. 'De kleine vogel en de pauw hebben subtiele menselijke trekjes. Zoals het knipperen van de ogen en kleine glimlachjes in hun snavels. Daarnaast zijn de vogels tot in de kleinste details uitgewerkt om zo de perfecte bewegingen en look te creëren. Bijvoorbeeld de pauw heeft ongeveer 33712 veren, 1400 botten en 80 besturingselementen.'

Credits

Klant: Bijenkorf 

Bureau: Dawn

Productiemaatschappij: Ambassadors

Regie: Vincent Lammers

Productie Producer - Sanne Rosinga

VFX Producer    - Marissa Zandvliet

Sound Producer - Zoë de Regt

DOP - Floris van der Lee

Componist - Sebastiaan Roestenburg

Sound Designer - Joep Meijburg

Design & Animation Director - Vincent Lammers

Associate Design & Animation Director - Nick Groeneveld, Jurriën Boogert

Lead Animator - Nick Groeneveld

Animation - Ralph Meijer

Layout & Storyboard - Pim Bos, Nick Groeneveld, Jurriën Boogert

Character Design - Jurriën Boogert

Colourist - Koert van der Ploeg

Off-line Editor - Arjan Tesselaar

VFX Supervisor - Stephen Pepper

Lead 2D Artist - Sil Bulterman

2D Artists - Jeremy Verf, Melissa van het Spijker

3D Supervisor - Will JeffersLead 3D Artist - Mark van Berkel

3D Artists - Jeroen Hoolmans, Jonathan Krijgsman, Jeroen Cloosterman




comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners