[Interview] Edward van de Ridder over aanstelling bij Alfred

[Interview] Edward van de Ridder over aanstelling bij Alfred
  • Bureaus
  • 6 okt 2017 @ 09:56
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • StrategieInterviewPersonalia

Edward van de Ridder vertrok eind 2016 bij Noise, het bureau waarvan hij medeoprichter was. Nu zet hij zijn carrière voort als Head of Strategy bij Alfred. We spreken hem over koffie drinken onder palmbomen, zijn liefde voor de inhoud van het reclamemaken en de digitale versplintering.

Hallo Edward. Je hebt een behoorlijke staat van dienst. Kun je iets meer vertellen over je loopbaan tot nu toe?

Ik ben begonnen bij Campaign Company. Dat groeide eind jaren 90 uit tot de Company Group, met zusjes als Direct Company, PR Company, Job Company en Interaction Company. De perfecte leerschool voor een strateeg, want ik kon door die hele groep werken aan echt geïntegreerde communicatie op grote merken. Ik kreeg volop kansen en groeide in 5 jaar door van stagiaire tot partner en MT-lid. Vervolgens werd het bureau achtereenvolgens TBWA\Campaign en TBWA\Neboko, waardoor ik ook nog op grote internationale merken aan de slag kon. Kortom: er gebeurde genoeg om het 12 jaar lang heel leuk te houden.
In 2005 heb ik samen met Marcel Wortel en Ivo Hulscher, die TBWA\Interaction Company leidden, ons eigen bureau Noise opgericht. Dat groeide uit tot meer dan 20 man, die op het snijvlak van digital en activatie werkten voor grote klanten als Coca-Cola, ING en Albert Heijn. Daarnaast vallen onder de Make Some Noise groep ook nog digitaal productiebedrijf NoProtocol, sport- en entertainmentmarketingbureau CROWD en start-up studio Bored of Advisors, waaronder onder andere wodkadistilleerderij Our/Amsterdam en online personalized vinyl shop Vinylify vallen. In totaal werd het een bedrijf van ruim 50 mensen.

Eind 2016 nam je afscheid van Noise. Waarom stapte je eruit?

Ik ben iemand die vooral blij wordt als hij zich kan storten op de inhoud van ons vak. En hoe geweldig het ook is om je bedrijf te zien uitgroeien tot een groep van meerdere bedrijven, die breedte is iets dat mij minder trekt. Ik ben niet iemand bij wie ondernemen een doel op zich is, ik heb een eigen onderneming altijd vooral gezien als een manier om onze eigen ideeën over het vak te realiseren. Dat lukte heel lang heel goed. Toch kwam ik op een gegeven moment tot de conclusie dat ik blijer word in de rol van inhoudelijk specialist, de rol van strateeg in een team van reclamespecialisten.

Wat heb je de afgelopen maanden gedaan?

Ik vond het best lastig om mijn eigen kindje NoiseE achter te laten – het heeft ook best wat tijd gekost voor ik die knoop kon doorhakken. Ik wist weliswaar dat ik me opnieuw wilde focussen op de inhoud, maar nog niet op welke manier. Samen met mijn vrouw heb ik toen besloten om 7 maanden op Curaçao te gaan wonen. Om eens flink de resetknop in te drukken. Letterlijk afstand te nemen. Mijn vrouw is kok in haar eigen cateringbedrijf en heeft daar in 4 maanden de kaart en keuken opgezet voor een luxe strandrestaurant, Mood Beach. En ik? Ik had al binnen een maand de bijnaam Daddy Daycare. Ik kon elke middag met mijn kinderen naar een strandje of iets anders leuks doen en ik had ’s avonds het eten klaarstaan voor mijn hardwerkende vrouw. En ik kon in de ochtend naar de sportschool aan het strand en daarna onder een palmboom koffiedrinken.

Hoe ben je bij Alfred terechtgekomen?

In die 7 maanden was het gevoel alleen maar sterker geworden: ik wilde weer de inhoud in, ik vind mijn vak als strateeg het allermooiste vak dat er is. Ik wist alleen nog niet waar, had eigenlijk net besloten dat freelancen de beste manier was om die inhoud bij verschillende bureaus en klanten te vinden. En toen belde Aad Kuijper me, in de allereerste week in Nederland. Wij hadden jaren geleden samengewerkt op Grolsch. We hadden met z’n tweeën een nieuwe merkroute gepresenteerd, ik als strateeg en hij als creatief eindverantwoordelijke en daar hadden we goede herinneringen aan. Ik dacht dat hij me als freelancer wilde inhuren, maar toen hij me vroeg bij Alfred te komen, kon ik werkelijk geen enkele reden bedenken om het niet te doen. Ik kende veel leuke mensen die er werken, kon aan de slag op mooie grote merken, kon inhoudelijk veel bijdragen, en van mijn eerdere bezoekjes kon ik me herinneren dat het echt een groep mensen is die samen door het vuur gaat om het beste werk te maken.

Je begint bij Alfred als Head of Strategy. Wat worden precies je verantwoordelijkheden?

Allereerst de afdeling strategie leiden en ik moet zeggen, ik vind het in de eerste maand een verademing om dagelijks te kunnen sparren met ervaren collega-strategen. Een groot voordeel van een groot bureau met grote merken. Daarnaast kan ik er met mijn ervaring op digital en activatie aan bijdragen om de digitale business van het bureau verder uit te bouwen.

Waar ga je je als eerste op focussen?

Ik viel meteen met mijn neus in de boter: SNS Bank was net als klant binnengekomen, dus daar kon ik meteen in de volle breedte op aan de slag, van activatie en social tot de tv-campagne. Daarnaast was ik blij om te zien hoeveel goed werk er al voor Jumbo op digital was gedaan – in nauwe samenwerking met Google, UM en Searchresult heeft Alfred heeft daarvoor dit jaar een SAN 360 Branding Award, een Dutch Interactive Award en een IAB Programmatic Award gewonnen. Met Jumbo nog meer de breedte opzoeken, is een ander speerpunt voor de komende tijd.

Wat is jouw mening over de hedendaagse mediabranche?

Digitale versplintering is here to stay. Aan de ene kant is het fantastisch dat we steeds beter weten wie we bereiken, steeds beter kunnen targeten, maar aan de andere kant zie je dat merkcommunicatie daardoor ook steeds meer versplintert. Een stukje leuke content hier, een stuntje daar, een spelletje ergens anders. Ik ben ervan overtuigd dat dat alleen nog maar bij elkaar kan worden gehouden door sterke, onthoudbare ideeën. Ideeën die in die versplinterde wereld in een split second herkenbaar zijn als van jouw merk, van niemand anders. Dat is de echte toegevoegde waarde die wij als reclamebureau moeten bieden.

Wat is het laatste nieuws?

Alfred is net weer aan de slag gegaan voor twee grote merken. Wie dat zijn, dat mag ik helaas nog niet zeggen, maar daar horen jullie heel snel meer over.

Lees ook: Edward van de Ridder, head of strategy bij Alfred

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken