[Commercial Review] Maurice van Susante: Lidl, Greenpeace, Cluse

10nov 201710:45
  • Bureaus
  • 19502 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • AdvertisingTelevisieCommercialsCampagnes

nieuws Wie deze heeft gemist, heeft echt onder een steen gezeten. Op radio, televisie, online en in print was deze campagne van Lidl niet te missen. Het inzicht was een eenvoudig woordgrapje, en ook al eens gedaan (vorig jaar nog voor AH), maar de uitvoering, schaal en consistentie van de Lidlcampagne van dit jaar zijn beter en sterker.

Over smaak valt te twisten, want helemaal mijn ding is het niet, maar vanuit een communicatieoogpunt is het spot-on. Eenvoudig, catchy en ik kan me niet voorstellen dat de verkoopcijfers erop achteruit zijn gegaan. En George? Die vult lekker zijn eigen zakken.

Greenpeace

De campagne van Greenpeace met NIKS is gebaseerd op een sterk inzicht. Allemaal hebben we wel eens gezegd dat we voor een gelegenheid niks hoefden te hebben. Door daar op deze manier op in te spelen, is slim en goed. Er is mij alleen één ding onduidelijk: wie doet nu de handeling? Betaal en bepaal ik als gever dus dat iemand een bepaald bedrag geeft aan Greenpeace, of moet de ontvanger uiteindelijk de handeling van het geld overmaken uitvoeren? Want als de ontvanger alleen een doosje krijgt met daarin een bedrag, dan wordt het opeens bijna een soort 'kijk eens wat ik in jouw naam heb gegeven aan Greenpeace' en raakt het wat sympathie kwijt vanuit de gever in mijn beleving. Hopelijk krijg je dus alleen een doosje en is het bedrag aan de gever (en dus anoniem). Maar dat haal ik er nu niet uit.

Cluse

Sterk opkomend merk Cluse maakt in deze samenwerking goed gebruik van de laatste ontwikkelingen in influencermarketing. Negin Mirsaheli is vanuit zichzelf betrokken bij Cluse, ze is al fan. Hierdoor is de keuze authentiek en geloofwaardig. Met haar lifestylefoto’s en vlog past ze ook goed bij het merk en de doelgroep van Cluse, dus het lijkt de perfecte samenwerking. Om haar dan een eigen versie te laten ontwerpen is een slimme zet en ik ben dan ook benieuwd hoe snel deze variant is uitverkocht.

Maurice van Susante is Content Director bij MEC Wavemaker.

 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners