Cannes Lions gaat flink op de schop

- Bureaus
- 15 nov 2017 @ 16:39
- 14667 x gelezen
- Link
- Jeroen Mirck
- EvenementReclameCannes
- 15 nov 2017 @ 16:39
- 14667 x gelezen
- Jeroen Mirck
Reclamefestival Cannes Lions heeft grote aanpassingen aangekondigd voor de komende editie in de zomer van 2018. Campagnes kunnen minder vaak worden ingestuurd, awards en programmering krijgen een andere structuur, het festival wordt korter en het evenement zal ook gratis online worden gestreamd. 'We veranderen meer dan ooit.'
Jose Papa, managing director van Cannes Lions, en festivaldirecteur Philip Thomas hielden maandag een persconferentie waarin zij de nieuwe opzet van het festival aankondigden. 'Het medialandschap verandert en wij veranderen ook, misschien wel meer dan ooit tevoren', zei Thomas.
Papa en Thomas kondigden een rigoureuze verandering van de festivalstructuur aan. Aangezien het evenement 'lastig is om te navigeren' wordt het meer 'gestroomlijnd en gefocust'. Het aantal dagen wordt teruggeschroefd. De seminars en awardshows zullen ook digitaal worden gestreamd, waarbij Papa benadrukte dat dit gratis zal zijn.
Minder prijzen per campagne
Aan de awards zelf is al vaker gesleuteld, maar ook dat moet nu echt anders. 'Specifieke campagnes winnen veel te veel prijzen', aldus Papa. 'Daarom is elke inzending vanaf 2018 gelimiteerd om in te zenden voor maximaal zes categorieën. Momenteel is er geen limiet.' Treffende voorbeelden uit eigen land zijn de veelwinnaars 'Sweetie' (in 2014) en 'The Next Rembrandt' (in 2016). Campagnes die karrevrachten prijzen winnen zijn dus voortaan verleden tijd.
De Cannes-organisatie wil de status van een gewonnen Leeuw verhogen door het lastiger te maken er een te winnen. Daarbij hoort niet alleen een limiet op het aantal inzendingen per case, maar ook wordt er flink gesnoeid in het aantal subcategorieën. Voor de speciale awards (zoals bureau en netwerk van het jaar) wordt strenger geselecteerd: het winnen van een Grand Prix is voortaan niet tien maar dertig keer zo veel punten waard als een campagne die een shortlist heeft gehaald.
Moderne Leeuwen
Gelet op de verandering van het creatieve landschap verdwijnen er drie Leeuwen uit het assortiment: de Cyber Lions, de Integrated Lions en de Promo & Activation Lions. Daarvoor in de plaats komen drie andere prijscategorieën: de Brand Experience Lions, de Creative E-Commerce Lions en de Social & Influencer Lions.
Charity-campagnes zullen voortaan apart worden gejureerd en gepresenteerd. Papa: 'Dit festival draait uiteindelijk om creativiteit die bijdraagt aan zakelijk succes. Werk voor goede doelen krijgt daarom een aparte plek.'
De verschillende Leeuwen zullen vanaf 2018 worden gerubriceerd onder de thema's Reach, Communication, Craft, Experience, Innovation, Impact, Good, Entertainment en Health. Ook het festivalprogramma zal worden ingedeeld op basis van deze pijlers. Thomas: 'Op deze manier kun je als festivalbezoeker veel beter de thema's vinden waar je naar op zoek bent.'
Dat betere overzicht moet ook worden bereikt door de beperkte duur van het komende festival: die wordt teruggeschroefd van acht naar vijf dagen (van 18 tot 22 juni 2018). 'Veel bezoekers die slechts drie dagen kwamen, hadden het gevoel heel veel te missen', aldus Thomas. 'Daarmee spelen we in op de beperkte tijd en de work/life-balance van onze bezoekers.'
Lees ook: Hervormd Cannes Lions klaar voor de toekomst?
- Jose Papa
- reclamefestival
- Cannes
- reclame
- festival
- Philip Thomas
- verandering
- Cannes Lions
- vernieuwing
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsTele2 maakt stijl-statement met...27732x
- Nieuws[Interview] 'IncludeNow wil...25524x
- NieuwsEssent kiest André Hazes als...23436x
- NieuwsWebby-nominaties voor Dept23430x
- NieuwsOlympische campagnes van...22622x
- NieuwsWe Are Pi bouwt merkplatform Ace...19817x
Vacatures
- Head of SEA (Amsterdam)
- Senior Marketing Analyst...
- Business Manager (Utrecht)
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
- Manager Channelmanagement FBTO...
Laatste Nieuws
- Arag en True Ideas staan op tegen... 19-04-2018
- Webcare RAI naar Goud Uberconnected19-04-2018
- JongeHonden sluit 24 creatieve teams... 19-04-2018
- 'Amstel Bier is niet sexy'19-04-2018
- Paul Kroef (Ara) voorzitter van Sire18-04-2018
- Nivea waarschuwt voor zonkracht met... 18-04-2018
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event