Rabobank krijgt koekje van eigen deeg: 'Daden, geen woorden'

Rabobank krijgt koekje van eigen deeg: 'Daden, geen woorden'
  • Bureaus
  • 8 nov 2017 @ 09:22
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommercialsCampagnesMVOMaatschappijMerken

'Stel je eens voor...' klinkt het in de nieuwe commercial van Rabobank, die voortkomt uit de veelbesproken 'Rabopitch'. Directeur Elif Algu van reclamebureau Branding a Better World vond daar iets van en heeft nu een eigen versie gemaakt van de Rabo-campagne 'Growing a Better World Together'. 'Als zelfs banken zich laten voorstaan op hun goede gedrag, dan mogen wij dat helemaal.'

De nieuwe campagne van Rabobank prikkelde de creatieve geest van Algu. ‘Het filmpje liet mij maar niet los. Grote ambitie, grote woorden, maar het moet allemaal nog gebeuren. Nou, dan mag ons bureau, dat al tien jaar in de do good business zit, dat ook wel even laten zien. Dus dat deden we. Ik schreef het script. Het team werd in een middag op straat gefilmd, eigen voice-over eronder en hoppa de wereld in.'

Algu spreekt van een 'knipoog' naar de Rabo-campagne 'Growing a Better World Together'. 'Hartstikke goed dat zij zich nu ook gaan inzetten voor een betere wereld, alleen is het geloofwaardiger wanneer je eerst met daden komt en daarna met woorden.'

'Oplossing wordt campagne, niet andersom'

De bureaudirecteur geloven niet dat campagne voeren de oplossing is, 'maar dat de oplossing die je creëert je campagne wordt'. 'Hiermee wil ik bedrijven uitdagen. Laten we nou eens een oplossing bedenken die zó goed is, dat het vanzelf je campagne wordt.’

Algu veroordeelt de Rabobank overigens niet: ‘Begrijp me niet verkeerd. Corporates kunnen juist het verschil maken. Elk goed initiatief is er weer één dat welkom is. Alleen is het handiger dit eerst te doen en daarna pas van de daken te schreeuwen. Anders klinkt het ongeloofwaardig. Mijn advies: Just be good and show it. Dan kunnen we die goede wereld echt samen helpen bouwen. Zonder dat het een marketingtrucje wordt.’ 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken