[Reportage] 180 Kingsday laat zien waarom je beter je wisselgeld belegt via Peaks

[Reportage] 180 Kingsday laat zien waarom je beter je wisselgeld belegt via Peaks
  • Bureaus
  • 6 dec 2017 @ 13:14
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesCreatieStartupInterviewCommercials

Daar sta je dan te zweten op de dansvloer. Met je jas aan, want je probeerde geld uit te sparen bij de garderobe. Het is een markante shot uit de lanceringscampagne van de Nederlandse start-up Peaks, ontwikkeld door creatief bureau 180 Kingsday. MarketingTribune nam een kijkje op de filmset en interviewde de makers. 'Nederland is behoudend met beleggen, dus vergt dat een specifieke aanpak.'

'Beleggen met je wisselgeld' is de titel van de campagne waarmee het beleggingsplatform Peaks zichzelf in het brein wil branden van de tot beleggen te verleiden consument. De naam 'Peaks' verwijst naar de Oudhollandse piekenpijp waarmee men vroeger wisselgeld spaarde. De app biedt beginnende beleggers op een laagdrempelige manier de mogelijkheid om geld opzij te zetten en te beleggen. Zo werkt het: bij elke bankafschrijving rondt Peaks het bedrag af naar de volgende euro en met het wisselgeld kan vervolgens worden belegd in duurzame fondsen.

'We denken bijna altijd aan geld, dus waarom niet aan beleggen?' vraagt Alice Anselmi zich af, die namens 180 Kingsday aan de Peaks-campagne heeft gewerkt. 'In de campagne maken we gebruik van die "inner thought" door mensen zich te laten afvragen of ze wel het juiste doen met hun wisselgeld. Dat mensen daarbij niet direct aan beleggen denken, is omdat ze een tekort hebben aan informatie. Zeker in de Nederlandse markt wordt gedacht dat beleggen alleen iets is voor de rijken. Wij willen laten zien dat het toegankelijk is voor bijna iedereen.'

Dansvloer vol lampjes

De introductiecampagne verbeeldt dit op een luchtige manier. We zien iemand die uit zuinigheid zijn jas heeft aangehouden in de disco. Een voice-over vertelt dat er slimmere manieren zijn om met je (wissel)geld om te gaan.

De sfeer van de dansvloer wordt feilloos opgewekt door een plafond vol met lampjes. 'Bij nachtclub Jimmy Woo in Amsterdam vonden we de ideale setting', zegt Anselmi. Op locatie bleek dat eerder ook al: terwijl de verslaggever van MarketingTribune overdag afdaalt naar de kelderzaal van de club, waant hij zich in één klap in een broeierige bar vol bronstige babes en binken. Anselmi: 'Owen, onze acteur, was helemaal in zijn element. Hij was hilarisch om mee te werken, zeker op de momenten dat we wat extra kunstmatig zweet op hem moesten spuiten. De om hem heen draaiende camera ving precies de juiste sfeer.'

MarketingTribune mocht meekijken op de set van de commercial. De kelderzaal van Jimmy Woo leent zich perfect voor de club-scène vanwege de lampjes aan het lage plafond. (Foto: Jeroen Mirck)

Voor de tv-commercial werkte 180 Kingsday samen met Rogier Hesp, regisseur bij Bonkers Amsterdam en bekend van zijn werk voor onder andere KNGF Geleidehonden. Een tweede commercial toont een vrouw die terugkomt van vakantie in haar via Airbnb verhuurde huis. Wat is er in haar afwezigheid eigenlijk gebeurd in haar woning?

'We hebben bewust voor een mannelijke en een vrouwelijke commercial gekozen', vertelt Anselmi. 'Daardoor kan iedereen zich herkennen in de Peaks-campagne. Het product zelf komt moedwillig nauwelijks in beeld, want we willen het hebben over de mindset om te gaan beleggen. Zeker in het behoudende Nederland is de terughoudendheid cultureel bepaald. Natuurlijk leggen we het product wel uit, maar dat gebeurt in tag-ons en via andere media dan televisie, zoals outdoor en digitaal.'

Niet alleen beleggers aanspreken

Peaks staat niet helemaal op zichzelf, want Rabobank is een grote investeerder. Toch heeft het bedrijf echt de start-up spirit. Mede-oprichter Sijbrand Tieleman treffen we dan ook op de filmset, waar hij geïnteresseerd meekijkt of zijn geesteskind goed wordt verbeeld. 

Over de commercial met danser Owen zegt Tieleman: 'Wij vinden dat iedereen moet kunnen beleggen. Of je nou heel veel geld hebt of maar een beetje, wel of geen discipline hebt om geld opzij te zetten en of je nou verstand hebt van financiën of niet. Daarom wilden we een commercial die iedereen aanspreekt, niet alleen "de belegger". We vroegen 180 Kingsday dat op een frisse manier te doen, met een vleugje humor en we zijn trots op het resultaat.'

Interview: Jeroen Mirck, webredacteur MarketingTribune.

Credits

Klant: Peaks | Bureau: 180 Kingsday | ECD: Kalle Hellzen | MD: Stephen Corlett | CD: Adam Noel & Martin Terhart | Creatives: Rachel Kennedy & Wawa Wang, Michael Middelkoop & Sharif Abdel Mawla, Bies Vermeulen & Sebastiaan Kenter | Account: Alice Anselmi | Planning: Clare Satterthwaite, Vincent Johnson | Head of Production: Bethany Papenbrock | Agency producer: Eline De Roo, James Southward | Director: Rogier Hesp | Producer: Saskia Kok, Jan Jinek | Productiebedrijf: Bonkers

Rabobank steun start-up Peaks

Peaks is de eerste mobiele app die beleggen met je wisselgeld mogelijk maakt. Elke keer dat je online of met je pinpas betaalt, rondt Peaks het bedrag automatisch af naar de eerstvolgende euro. Zo wordt beleggen net zo gemakkelijk als pinnen. Peaks wil beleggen voor iedereen toegankelijk maken. Daarnaast vinden de mensen achter Peaks het belangrijk om onze aarde een leefbare plek te houden voor volgende generaties. De beste manier om daar als individu of bedrijf iets aan te doen is te investeren in bedrijven die dat ook belangrijk vinden. Bij Peaks beleg je daarom in alleen duurzame indexfondsen. Peaks houdt kantoor in Amsterdam en is in 2016 opgericht door Tom Arends, Rutger Beens en Sijbrand Tieleman. De Rabobank is een belangrijke investeerder in Peaks.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken