Dit zijn de opvallendste Kerst-commercials van 2017

Dit zijn de opvallendste Kerst-commercials van 2017
  • Bureaus
  • 13 dec 2017 @ 00:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CommercialsReclameActivatie

Met kerstmis op komst zetten adverteerders weer alles op alles om de consument voor zich te winnen. Tearjerkers, humor of gewoon klassieke kerstsfeer, alles komt langs. MarketingTribune verzamelt de meest opvallende kerst-commercials. Van regionale supermarkt Jan Linders tot multinational Coca-Cola. Plus de robot-ruzie van Edeka en Lidl.

Twee Nederlandse kerstreclames die al eerder opvielen, waren van de supermarktketens Albert Heijn en Plus. Beide concerns spelen in op de emoties door in te haken op doelgroepen die tijdens kerstmis nog wel eens eenzaam of ongelukkig kunnen zijn: alleenstaande ouderen (AH) en kinderen van gescheiden ouders (Plus). Desalniettemin hebben beide spots een positieve afloop.

Concurrent Jumbo laat het tranentrekken achterwege, maar komt wel met een enorme feelgood-commercial. Daarin draait het niet alleen om het kerstassortiment, maar ook om de kerstgedachte. 'Samen maken we het helemaal kerst', luidt het motto. 'We zijn een familiebedrijf dat tradities belangrijk vindt en samen onderneemt. Dit voeren we door in alle uitingen', zegt Wim Junte, directeur Marketing a.i. bij Jumbo. 'Natuurlijk toveren we onze supermarkten volledig om tot kerstwinkels met kerstbomen, de beste kerstproducten en volop kerstinspiratie. Maar ook buiten de winkels zie je onze kerstboodschap overal. Natuurlijk op Jumbo.com en in onze app, maar ook in de huis-aan-huisfolder en ons extra dikke magazine Hallo Jumbo. We zijn trots dat we al het moois dat we onze klanten kunnen bieden voor de feestdagen zo breed mogelijk, met een integrale omnichannel campagne, kunnen laten zien aan heel Nederland.'

De kleinere ketens willen trouwens niet onderdoen voor de marktleiders. 'Ik begrijp heel goed dat Jan Linders Supermarkten - een keten in het zuiden van Nederland met 60 supermarkten - niet in de primaire zoektocht wordt meegenomen, maar toch wil ik jullie graag wijzen op onze kerstcommercial', meldt Gineke Wilms, manager Marketing & Communicatie van Jan Linders. 'Samen zijn met de mensen van wie je houdt, herinneringen ophalen én nieuwe tradities creëren….dáár draait het om met kerst.'

Kersthelden

Traditiegetrouw een vaste kerst-inhaker is Coca-Cola, dat al sinds mensenheugenis de kerstman heeft geclaimd. Dit jaar zet het frisdrankmerk niet 'Santa' centraal, maar 'alledaagse kersthelden' die zich inspannen voor anderen. Coca-Cola roept iedereen op om zijn of haar kerstheld te bedanken via een persoonlijke kerstwens op de kersttruck die het bedrijf door Nederland laat rijden - en over social media uiteraard.  

Daan Berendsen, brandmanager Coca-Cola: 'Mensen verbinden en tijdens de feestdagen je dierbaren de aandacht geven die ze verdienen. Dat is waar het in de decembermaand om draait en hoe we met Coca-Cola de koppeling met Kerst willen maken. Dit jaar is de iconische Coca-Cola kersttruck voorzien van een enorm LED scherm (9 x 2,4 meter), zodat consumenten de persoonlijke kerstwens voor hun kerstheld groots zien verschijnen. We maken -samen met de kerstman en zijn elfjes- nog een foto bij het bedankje, zodat deze ook wordt vereeuwigd. En natuurlijk proosten we met een Coca-Cola zero sugar. Het wordt weer een mooie maand.'

De kerstcampagne is ontwikkeld door Sra Rushmore (Madrid). Zij rekruteerde Andy Fogwillto om de commercial te ontwikkelen. De commercial is opgenomen in Praag. In Nederland is Chase in samenwerking met Livewall verantwoordelijk voor het digitale connectie-idee en UM voor het mediaplan. Isobar is verantwoordelijk voor social media, Chase voor Expertimental Marketing en de trucktour en Coopr voor PR.

Wat is liefde?

Behalve Coca-Cola zijn er internationaal beschouwd meer vaste kerstinhakers.  Warenhuis John Lewis komt traditiegetrouw altijd al in november met een ontroerende kerstcampagne die online breed wordt uitgeserveerd. Ditmaal is de hoofdrol weggelegd voor het jongetje Joe dat vrienden wordt met het monster Moz onder zijn bed. De campagne is net als vorig jaar (Buster the Boxer) gemaakt door Adam&Eve DDB. De regisseur is ditmaal Michel Gondry, bekend van filmklassieker Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

De Duitse supermarktketen Edeka heeft ook een traditie als het gaat om spraakmakende kerstcommercials. Ditmaal draait het om een robot die klanten in de supermarkt helpt, maar niet goed begrijpt wat een ouder stel met het woord 'liefde' bedoelt. De spot lijkt een sneer naar de komt van Amazon als retailer naar Europa: de persoonlijke benadering in winkels wint het van e-commerce. 

Op zijn beurt ontvangt Edeka vervolgens zelf weer een sneer van Lidl. In een langere Edeka-video zien we een dramatischer verhaal over robots en mensen, waarbij het eveneens gaat om de vraag of robots liefde begrijpen. Lidl maakte een parodie waar de dure special effects goedkoop worden nagedaan, want 'kerst moet niet duur zijn'. 

Eigen kersthuis

Bij Bol.com (zusterbedrijf van Albert Heijn) is de kerstcommercial opgehangen aan een bredere contentmarketing, waarin een eigen 'kersthuis' centraal staat. In de tv-spot zien we de kerstman een kijkje nemen in het huis en steeds meer onder de indruk raken van wat de webwinkel allemaal te bieden heeft. Om het kersthuis echt tot leven te brengen is er nauw samengewerkt met bureaus (Etcetera, Born05). De campagne is vorige week van start gegaan met de commercial en verschillende vormen van content, zowel geschreven als video.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken