Duracell-konijn maakt comeback

Duracell-konijn maakt comeback
  • Bureaus
  • 9 apr 2018 @ 10:37
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommercialsSportmarketingMerkenCampagnes

Het iconische Duracell-konijn keert terug in een tv-commercial. De pluche knuffel, dit jaar 45 jaar oud, neemt het in een hardloopwedstrijd op tegen valsspelende konijnen. De campagne bouwt toe naar de Amsterdam Marathon, waarvan Duracell sponsor is.

Gebruik maken van je meest iconische brand assets is één van de belangrijke pijlers binnen de 'How Brands Grow'-principes en het gelijknamige boek van marketingwetenschapper Byron Sharp. Met dat in het achterhoofd heeft Duracell de 'Running Bunny'-campagne geherlanceerd, de meest bekende campagne uit de rijke historie van het merk.

Iconisch merk

Duracell is al jarenlang de onbetwiste nummer één in het 'personal power'-segment. Duracell-batterijen gaan tot wel tien keer langer mee en het iconische roze konijn staat hier al 45 jaar symbool voor. De term 'Duracell Bunny', of Duracell-konijn in Nederland, is inmiddels synoniem voor iemand die maar blijft rennen en doorgaan. Niet voor niets staat het merk bovenaan in de ranglijsten als het gaat om top of mind awareness, brand equity en NPS.

Duracell houdt zich bij het bouwen aan het merk dan ook aan de principes van Sharp. Deze stellen dat een merk groeit op basis van wat werkt in de wetenschappelijke praktijk in plaats van de marketingtheorie. Herkenbaarheid en een stevige plek in het geheugen van de consument zijn daar belangrijke speerpunten in. Het roze konijn staat voor iedereen synoniem aan Duracell en is daarmee hét onderscheidende karakter. Een andere, minstens zo belangrijke vuistregel is dat een merk eenvoudig verkrijgbaar moet zijn voor iedereen. Ook daar heeft Duracell in de campagne rekening mee gehouden.

Sponsoring Amsterdam Marathon

Jorgo Lialiangas, strategic brand leader Benelux van Duracell: 'Los van de tv-spot investeren we ook in zichtbaarheid op andere momenten. We zorgen dat we op veel plekken verkrijgbaar zijn en brengen de campagne op de winkelvloer tot leven met aansprekende activaties. Ook dit jaar zijn we weer sponsor van de TCS Amsterdam Marathon waar we de link met power verder benadrukken. De rode, of eigenlijk roze draad in alles is en blijft onze Running Bunny. Ondanks zijn 45 jaar is hij met de tijd meegegaan, maar het iconische en herkenbare karakter waar we ons merksucces aan te danken hebben blijft ook in de nieuwe campagne intact.'

De campagne wordt ook ingezet ter ondersteuning van de productlancering. Duracell blijft investeren in de technologie van hun batterijen om de bekende kracht te waarborgen en verbeteren. Dit jaar introduceert het merk een compleet verbeterde versie van hun langst meegaande alkaline-batterij, de 'Ultra Power'. Vrijwel elk onderdeel van de batterij is onder handen genomen waardoor deze nu tot wel 100% langer meegaat. 

De 'Running Bunny 2018'-campagne bestaat uit een tv-spot, online media en video en social advertising en loopt tot medio oktober, wanneer de TCS Amsterdam Marathon plaatsvindt. Duracell wordt in de campagne bijgestaan door de bureaus BE Agency, One Ahead en Benk.

 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken