Paarse krokodil maakt comeback in Ohra-commercial
- Bureaus
- 13 apr 2018 @ 08:19
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ReclameMerkenCommercialsCampagnes
- 13 apr 2018 @ 08:19
- Jeroen Mirck
Een iconisch reclame-thema keert terug na 14 jaar. Voor verzekeraar Ohra ontwikkelde Joe Public een opvolger van de beroemde 'Paarse krokodil'-commercial uit 2004. En reken maar: het is er niet minder bureaucratisch op geworden.
De campagne met een tergend bureaucratische zwembadmedewerker, die weigert een vergeten paarse opblaaskrokodil aan een jong meisje terug te geven, sloeg destijds in als een bom. Het werd de afgelopen jaren in het dagelijks taalgebruik symbool voor nutteloze en nodeloos ingewikkelde bureaucratie.
De spraakmakende commercial resulteerde onder meer in een anti-bureaucratie-wet die vernoemd werd naar de paarse krokodil, een plek in de Dikke Van Dale en een stortvloed aan boeken en artikelen. Sindsdien is de kracht van de metafoor nooit echt afgenomen; wel is de bureaucratie met de tijd mee-ontwikkeld. De vorm veranderde van mannetje naar systeem, van bellen naar computer en apps.
Verborgen gastrol
In de reclamespots van de verzekeraar is de paarse krokodil nooit helemaal weggeweest. De laatste jaren heeft deze steevast een verborgen gastrol. ‘Ohra heeft al jaren als missie om de Nederlander zijn verzekeringen goed en zonder gedoe te laten regelen', zegt Ohra-directeur Maurice Koopman. 'Dit doen we met eenvoudige en directe oplossingen onder de noemer ‘Direct Geregeld’. Bij Ohra voorkomen we moeilijke processen waar je digitaal op vastloopt. Dus geen ingewikkelde invulformulieren online, geen moeilijke teksten en niet opnieuw invullen van gegevens die we al van je weten. Ohra strijdt tegen deze "nieuwe bureaucratie" en daarom promoveren we de paarse krokodil van een bijrol naar wederom de hoofdrol.’
In de nieuwe campagne maakt het bekende Ohra-stel kennis met dezelfde zwembadmedewerker van 14 jaar geleden. Hij is nog niets veranderd en moet niets hebben van handige features in de Ohra-app. Voorafgaand aan de nieuwe campagne zal de oude spot weer worden uitgezonden op televisie en social media, om ook jongeren bekend te maken met dit paarse fenomeen.
Credits
Klant: Ohra
Verantwoordelijk bij klant: Brenda Gerritsen, Brett Gaasbeek
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Creatie: Antoine Houtsma, Bart Oostindie, Marcel Hartog
Strategy: Jeroen van Eck
Account: Jolies van Rijn
Producer: Merel Groenenboom, Kiek Beljaars
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regie: Mattias Schut (TVC), Antoine Houtsma (OLV)
Producer: Wikke van der Burg, Defne Anit
D.O.P.: Menno Westendorp (TVC), Coen Stroeve (OLV)
Offline editing: Marc Bechtold (De Kapsalon)
Postproductie en geluid: Ambassadors
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing