Paarse krokodil maakt comeback in Ohra-commercial

Paarse krokodil maakt comeback in Ohra-commercial
  • Bureaus
  • 13 apr 2018 @ 08:19
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ReclameMerkenCommercialsCampagnes

Een iconisch reclame-thema keert terug na 14 jaar. Voor verzekeraar Ohra ontwikkelde Joe Public een opvolger van de beroemde 'Paarse krokodil'-commercial uit 2004. En reken maar: het is er niet minder bureaucratisch op geworden.

De campagne met een tergend bureaucratische zwembadmedewerker, die weigert een vergeten paarse opblaaskrokodil aan een jong meisje terug te geven, sloeg destijds in als een bom. Het werd de afgelopen jaren in het dagelijks taalgebruik symbool voor nutteloze en nodeloos ingewikkelde bureaucratie.

De spraakmakende commercial resulteerde onder meer in een anti-bureaucratie-wet die vernoemd werd naar de paarse krokodil, een plek in de Dikke Van Dale en een stortvloed aan boeken en artikelen. Sindsdien is de kracht van de metafoor nooit echt afgenomen; wel is de bureaucratie met de tijd mee-ontwikkeld. De vorm veranderde van mannetje naar systeem, van bellen naar computer en apps.

Verborgen gastrol

In de reclamespots van de verzekeraar is de paarse krokodil nooit helemaal weggeweest. De laatste jaren heeft deze steevast een verborgen gastrol. ‘Ohra heeft al jaren als missie om de Nederlander zijn verzekeringen goed en zonder gedoe te laten regelen', zegt Ohra-directeur Maurice Koopman. 'Dit doen we met eenvoudige en directe oplossingen onder de noemer ‘Direct Geregeld’. Bij Ohra voorkomen we moeilijke processen waar je digitaal op vastloopt. Dus geen ingewikkelde invulformulieren online, geen moeilijke teksten en niet opnieuw invullen van gegevens die we al van je weten. Ohra strijdt tegen deze "nieuwe bureaucratie" en daarom promoveren we de paarse krokodil van een bijrol naar wederom de hoofdrol.’

In de nieuwe campagne maakt het bekende Ohra-stel kennis met dezelfde zwembadmedewerker van 14 jaar geleden. Hij is nog niets veranderd en moet niets hebben van handige features in de Ohra-app. Voorafgaand aan de nieuwe campagne zal de oude spot weer worden uitgezonden op televisie en social media, om ook jongeren bekend te maken met dit paarse fenomeen.

Credits

Klant: Ohra

Verantwoordelijk bij klant: Brenda Gerritsen, Brett Gaasbeek

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Creatie: Antoine Houtsma, Bart Oostindie, Marcel Hartog

Strategy: Jeroen van Eck

Account: Jolies van Rijn

Producer: Merel Groenenboom, Kiek Beljaars

Productiemaatschappij: Holy Fools

Regie: Mattias Schut (TVC), Antoine Houtsma (OLV)

Producer: Wikke van der Burg, Defne Anit

D.O.P.: Menno Westendorp (TVC), Coen Stroeve (OLV)

Offline editing: Marc Bechtold (De Kapsalon)

Postproductie en geluid: Ambassadors



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken