De Wolven zet zich in voor eerlijke koffie
- 15 mei 2018 @ 12:39
- Redactie Bureaus
Het Amsterdamse PR-bureau De Wolven zet zich in voor eerlijke koffie. Via media-aandacht en influencers spoort het bureau namens Fairfood koffieliefhebbers aan om steun te geven via de actie #WakeCupCall.
Samen met koffieliefhebbend Nederland roept ngo Fairfood op donderdag 17 mei de koffiemerken op om wakker te worden. Twintig miljoen kleinschalige koffieboeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië̈ verbouwen zeventig procent van onze koffie. Zij leven onder de armoedegrens van minder dan 1,90 dollar per dag. Het wordt tijd voor eerlijke koffie.
Koffieliefhebber wil verandering
In Nederland drinken we 30 miljoen kopjes koffie per dag. En als het aan de koffiedrinker ligt, zijn dat armoedevrije bakjes. Bijna de helft van de Nederlandse koffiedrinkers (44%) is bereid om hiervoor meer te betalen. Aan de koffiemerken de taak om de koffieboer een eerlijke prijs te garanderen, aldus 8 op de 10 Nederlanders. Doen ze dat niet, bestaat de kans dat ze overstappen: 41% zou het vertrouwde koffiemerk inruilen voor een eerlijker merk. Dat blijkt uit een representatieve opiniepeiling uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Fairfood.
Fairfood zet in op verschillende media-kanalen en influencers om de steun van koffieliefhebbend Nederland voor armoedevrije koffie zichtbaar te maken. Zo verschijnt er een filmpje waarin koffiedrinkers met een candid camera gefilmd worden terwijl ze worden wakker geschud, en zijn er van tevoren specialty koffiemerken en bewuste barista’s gemobiliseerd. Zij geven hun achterban een #WAKEcUPCALL via hun eigen social mediakanalen en in hun koffiezaak met promotiemateriaal.
Blockchainkoffie
Naast de campagne is Fairfood betrokken bij een grootschalig koffie-op-de-blockchainproject. Samen met ID Coffees brengt de ngo blockchainkoffie van Colombia naar Nederland. De partijen maken de reis van koffie volledig inzichtelijk door elke stap te loggen met de blockchaintechnologie. Op deze manier is voor de consument onder meer zichtbaar hoeveel de boeren achter die koffie verdiend hebben. Vorig jaar deed Fairfood hetzelfde met kokosnoten uit Indonesië, waarmee ze de eerste partij in Nederland waren die blockchained eten verkocht.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing