Vandebron zet nep-hipsters in tegen misleiding in energiebranche

Vandebron zet nep-hipsters in tegen misleiding in energiebranche
  • Bureaus
  • 14 mei 2018 @ 12:35
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • StorytellingCampagnesPromotieMerken

Hipsters in een industriële werkplaats die praten over natuurlijk, authentiek en biologisch. Alles wordt uit de kast gehaald in de over-the-top commercial van het fictieve bedrijf Organic Energy. Grappige nep-commercial van Vandebron.

De heren met baardjes en knotjes tonen trots verschillende versies van hun product, dat zij met de hand selecteren, liefkozen en zelfs even likken ter kwaliteitstest. Wat ze met veel passie aan de man willen brengen in Nederland? Steenkool. De satirische video is afkomstig van Vandebron. De duurzame energiespeler wil met de campagne laten zien hoe misleidend en vervuilend de huidige energiemarkt is. Consumenten worden opgeroepen om via een steenkolenchecker te achterhalen waar hun energie vandaan komt.

Een temperamentvolle blend uit Colombia, een authentiek exemplaar uit China en de Donald Rock, echte 'clean coal' uit Amerika. Als ware het koffie, zo presenteert trotse CEO Kees 't Loon steenkool als limited edition musthaves. Missie van het gezelschap gepassioneerde hipsters: de natuur terugbrengen in jouw stopcontact.

Groen is vaak stiekem steenkool

Wie fronst bij het idee dat steenkool als duurzaam wordt gepresenteerd, heeft terecht argwaan. 'En toch is dat momenteel precies wat er gebeurt', aldus Aart van Veller, medeoprichter van energieplatform Vandebron. 'Ironisch genoeg zit in deze spottende anti-reclame meer waarheid dan in veel echte commercials van energiebedrijven. Consumenten worden om de oren geslagen met groen en verantwoord, maar steenkool speelt nog altijd een heimelijke hoofdrol.'

Hoewel inmiddels 69% van de Nederlandse huishoudens duurzame energie afneemt, wordt maar 14% van alle Nederlandse elektriciteit duurzaam opgewekt. En neemt 50%, vaak onbewust, stroom af bij een leverancier die kolenenergie produceert. Door het gebrek aan transparantie in de verwarrende energiemarkt steunen miljoenen mensen zo zonder het te weten de steenkoolindustrie. En dat terwijl het gros wel de bewuste keuze denkt te maken voor duurzaam.

Van Veller: 'Energie heeft niet snel ieders aandacht, vandaar deze humoristische insteek. Hoe gelikt ook, laat je niet misleiden door een mooi verhaal. Toch gebeurt dat, omdat er aan alle kanten gesjoemeld met handige marketingtermen en groenwascertificaten, terwijl ondertussen de kolencentrales nog iedere dag absurde hoeveelheden CO2 uitstoten. Zolang juridische of politieke sancties uitblijven, is de grootste kans op impact via de werking van de markt. Hoe meer mensen afstappen van de kolenindustrie, hoe meer verschil we kunnen maken.'

Op de 'bedrijfspagina' van Organic Energy kunnen consumenten via een steenkolencheck controleren of zij onbewust de kolenindustrie steunen en overstappen op 100% duurzaam. Vandebron is zelf verantwoordelijk voor creatie en strategie. De video-regie en productie is gedaan door Made.For.Digital.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken