BVA wil fundamentele digitale hervorming

BVA wil fundamentele digitale hervorming
  • Bureaus
  • 29 jun 2018 @ 11:19
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Online advertisingDigitaalReclameStrategie

De Bond van Adverteerders (BVA) maakt zich zorgen over het gebrek aan transparantie in de online advertentiemarkt. Daarom lanceert de adverteerdersclub acht basisprincipes voor een fundamentele hervorming van het digitale ecosysteem.

De door BVA bepleite hervorming is noodzakelijk omdat de online advertentiemarkt inmiddels qua netto mediabestedingen ruimschoots groter is dan die van televisie (aldus het IAB-rapport 'Online Advertising Spend') en daarmee volwassen is geworden. Tegelijk staat online transparantie echter nog in de kinderschoenen. BVA heeft samen met twee Nederlandse adverteerders meegeschreven aan het Global (Digital) Media Charter van de World Federation of Advertisers (WFA) en gaat dit visiedocument nu implementeren op de Nederlandse markt. 

'Ingrijpende verandering noodzakelijk'

Frenkel Denie, voorzitter BVA: 'Er is een ingrijpende verandering noodzakelijk omdat vandaag de dag de transparantie voor zowel adverteerder als consument niet op orde is. In de overtuiging dat alle media in de toekomst digitaal gaan worden, is dit hét moment om deze fundamentele hervorming door te voeren. Wij roepen alle partijen in het online ecosysteem op om op basis van de acht principes tot gezamenlijke hervormingen te komen. Een taskforce van BVA neemt het initiatief om met verschillende partijen in de Nederlandse markt de acht basisprincipes verder uit te werken en hierover concrete afspraken te maken. Op internationaal niveau werkt BVA nauw samen met de WFA.'

Acht basisprincipes voor een nieuwe samenwerking Het Global (Digital) Media Charter onderstreept de belangrijkste probleemgebieden in het digitale ecosysteem zoals we die vandaag de dag zien. Het moet gezien worden als een vertrekpunt voor een nieuwe en open discussie tussen alle betrokkenen om een beter digitaal landschap te creëren. 

De acht basisprincipes zijn: 

  1. Zero tolerance ten aanzien van advertentiefraude 
  2. 100% Brand safety
  3. Minimum standaarden voor viewability
  4. Transparantie in de digitale supply chain
  5. Third-party verificatie en meting als minimumvereiste
  6. Aanpakken van walled garden problemen
  7. Verbetering transparantie van data
  8. Gebruikerservaring verbeteren. 

De discussie over transparantie in de online reclamewereld kwam in 2016 in een stroomversnelling door de ANA Papers. Sindsdien volgde veel debat, waarbij grote adverteerders als Procter & Gamble het voortouw namen, maar is het probleem nog allerminst uit de wereld.

In het Global Media Charter worden de acht basisprincipes toegelicht. Dit volledige document kun je hier downloaden

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken