Wakker Dier doopt KFC om tot Kentucky Fried Plofkip

Wakker Dier doopt KFC om tot Kentucky Fried Plofkip
  • Bureaus
  • 18 jul 2018 @ 16:12
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFoodCommercialsCampagnes

Wakker Dier is een tv-campagne gestart tegen Kentucky Fried Chicken. Het actiecomité voor dierenwelzijn vindt dat de fastfoodketen moet stoppen met de verkoop van plofkip en noemt KFC voortaan Kentucky Fried Plofkip (KFP).

'Het leven van een plofkip is zó afschuwelijk, dat kunnen fastfoodgiganten als KFC niet meer negeren. Plofkip verkopen is niet meer van deze tijd', aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. 

De reclamecampagne van Wakker Dier is een parodie op de commercials van KFC. Met beelden van knapperige sla en krokante kip verleidt de fastfoodgigant zijn klanten tot de ‘real deal’. Maar volgens Wakker Dier is er weinig ‘real’ aan deze krokante kip. Hilhorst: 'KFC verkoopt gepaneerde plofkip, in grote hoeveelheden en tegen heel lage prijzen. Veel dierenleed dus.' 

KFC-kip is geen 'real deal'

Het is de eerste keer dat Wakker Dier grootschalig campagne voert tegen KFC. De keten was altijd een kleine speler in vergelijking met McDonald’s, maar is de laatste paar jaar aan een opmars begonnen. Bovendien is KFC een van de laatste grote bedrijven die nog plofkip serveert.

Onverteerbaar, zo vindt Wakker Dier, omdat miljoenen plofkippen in zes weken worden vetgemest om zo veel mogelijk vlees te produceren. Ze zien geen daglicht, leven bovenop elkaar en mede doordat ze continu in hun eigen uitwerpselen staan, lijden veel plofkippen aan pijnlijke voetzweren.   

'Fastfood plofkipvrij'

Wakker Dier startte in januari 2012 een langlopende campagne tegen de verkoop van plofkip. Hierdoor is de plofkip inmiddels verbannen uit het versvleesschap van de supermarkten. Ondertussen gaat in veel horecagelegenheden de verkoop van plofkip door, met name in fastfood-restaurants. Wakker Dier blijft campagne voeren totdat ook deze plofkipvrij zijn. 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken