De strijd van Sharon Goldstoff: 'Iets negatiefs omzetten in iets positiefs'

De strijd van Sharon Goldstoff: 'Iets negatiefs omzetten in iets positiefs'
  • Bureaus
  • 15 aug 2018 @ 11:00
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieActiesInterviewCrowdfunding

Sharon Goldstoff, creatief bij Isobar, startte onlangs de campagne ‘Van een Tientje naar een Ton’. Dit is een actie voor de onbekende botziekte fibreuze dysplasie. Het doel van de campagne is het geldbedrag van een ton ophalen en meer awareness voor de ziekte. MarketingTribune sprak met deze ondernemende creatief.

Je bent een opvallende actie begonnen om de onbekende botziekte fibreuze dysplasie te ondersteunen. Zelf heb je die ziekte ook. Hoe heftig is dat? 

Sharon Goldstoff: 'Het gekke aan fibreuze dysplasie is dat je het heel lang kunt hebben zonder dat je het door hebt. De ziekte maakt je botweefsel broos waardoor je sneller iets kan breken en pijn krijgt bij beweging. Toen ik op mijn zeventiende last kreeg van mijn heup dacht ik eerst dat het een sportblessure was. Na onderzoek in het ziekenhuis bleek ik een tumor in mijn linkerheup te hebben. De artsen wisten nog niet dat het fibreuze dysplasie was. Dat was best een heftige periode. Er zijn FD-patiënten die de hele dag door last hebben. Zo erg is het bij mij gelukkig niet, bij mij komt en gaat de pijn. Ik heb met de ziekte leren leven.'

Hoe kwam je op het idee om er een ruilactie van te maken? 

'Ik wilde iets negatiefs omzetten in iets positiefs. Fibreuze dysplasie ruilt bot in voor zacht weefsel, dus ik ben een bot gaan ruilen voor iets beters. Daarnaast was ik geïnspireerd geraakt door de Canadese Kyle MacDonald. Hij begon met een rode paperclip en eindigde met een huis. Dat verhaal heeft me altijd al enorm gefascineerd en het leek me tof om iets soortgelijks te doen, maar dan op mijn eigen manier.' 

Op welke manier komt jouw achtergrond in de reclamewereld van pas bij het opzetten en uitrollen van de actie? 

'Dat mijn achtergrond in de reclamewereld van pas komt bij deze actie staat buiten kijf. Alle ervaring die ik heb opgedaan omtrent het opzetten van social- en digitale campagnes kan ik kwijt in "Van een Tientje naar een Ton". Andersom zorgt de actie er ook juist weer voor dat ik me als creative verder ontwikkel. Je leert ontzettend veel door in het diepe te springen.' 

Waar staan we inmiddels met de ruilcampagne?

'Het plastic bot is geruild voor een gouden ring met diamantjes, de ring is geruild voor twee nieuwe Vydz-fietsen en de fietsen zijn weer geruild voor een tape-artwork van de TapeTwins ter waarde van 1.500 euro. Het tape-kunstwerk zullen ze helemaal op maat maken op een locatie naar keuze. Dus mocht iemand meelezen die bijvoorbeeld op kantoor nog een saaie muur heeft en iets moois te ruil heeft, dan hoor ik het graag!' 

Bekendheid van de actie is cruciaal om van dat tientje een ton te maken. Welk platform zou je graag willen krijgen om je boodschap echt heel breed te verspreiden? 

'Het zou fijn zijn als de actie landelijk aandacht krijgt. Een item op EditieNL, Hart van Nederland of aan tafel bij DWDD zou natuurlijk prachtig zijn. Maar wie weet kan ik op termijn ook internationale pers betrekken bij de actie. Alle awareness is belangrijk.' 

Waar (en wanneer) eindigt dit? 

'De actie eindigt als ik iets heb geruild voor een product ter waarde van een ton. Geen idee wanneer dat precies zal zijn. Dit bedrag zal worden gedoneerd aan het LUMC-onderzoek naar fibreuze dysplasie.'

Wat zeggen dit soort campagnes over het veranderende marketinglandschap?

'Marketingcampagnes om meer aandacht te krijgen voor ziektes en aandoeningen en om geld op te halen voor onderzoek en zorg zijn niet nieuw. Omdat veel chronische ziekten tegenwoordig niet meer dodelijk zijn, zie je een verschuiving van choquerende campagnes waarin vooral aandacht is voor de kwalijke kanten voor patiënten en hun familie, naar een positieve benadering: ziekten horen bij het leven, iedereen kan ze krijgen. Door het bespreekbaar te maken creëer je meer bewustzijn bij het grote publiek en sympathie voor mensen die aan een ziekte lijden.' 

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken