7 trends in communicatie 2019
- Bureaus
- 4 jan 2019 @ 09:10
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Communicatie
- 4 jan 2019 @ 09:10
- Sjaak Hoogkamer
Communicatie zal ook de komende jaren verder evolueren. Maar hoe? En welke trends gaan daarbij een prominente rol spelen? Communicatiebureau Linden & Barbosa ziet de volgende 7 trends in communicatie, branding en PR.
Trend 1: Groeiende vraag naar verandercommunicatie
Innovatieve technologische ontwikkelingen hebben grote impact op de maatschappij. Hoe we werken en leven verandert in razend tempo. Wil je als bedrijf succesvol transformeren dan zijn medewerkersbetrokkenheid en flexibiliteit de drijvende krachten. Goede interne communicatie, mensen informeren en betrekken bij het proces zijn key. We zien een groeiende vraag naar verandercommunicatie.
Trend 2: Het jaar van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
De werkgelegenheid groeit en de krapte op de arbeidsmarkt neemt toe. Een op de vijf bedrijven heeft te kampen met een personeelstekort. Organisaties die investeren in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding zullen daar de vruchten van plukken. Vacatures worden sneller ingevuld, de betere kandidaten melden zich en personeel blijft langer. Daarnaast is arbeidsmarktcommunicatie een heel goed middel is om aan je bedrijfsreputatie te werken.
Trend 3: Diversiteit en inclusiviteit
Iedereen telt mee, ongeacht cultuur, leeftijd of geslacht. Alles mag gezegd worden. Communicatie moet open en direct zijn. Bedrijven en CEO’s worden gedwongen een standpunt in te nemen. Diversiteit en inclusiviteit zien we de komende jaren veel meer terug in MVO beleid, sponsoring, reclame en free publicity.
Trend 4: Vertrouwen in traditionele nieuwsbronnen blijft
We zagen het dit jaar al. Mensen hebben het meeste vertrouwen in het nieuws wat ze via radio, tv en kranten tot zich krijgen. Dat zal volgend jaar niet anders zijn. Facebook en Instagram hebben een vertrouwensprobleem.
Trend 5: De influencermarketingrevolutie
Het kaf wordt van het koren gescheiden bij influencers. Instagram gaat influencers die volgers kopen harder aanpakken. En betaalde influencers moeten dit duidelijk vermelden bij hun posts. Influencers met nepvolgers zullen door de mand vallen. Daarnaast zal de impact van promotionele posts afnemen. Toch blijven er volop kansen met influencermarketing. Deze ontwikkelingen gaan communicatiepro’s meer helpen om met de juiste, meest invloedrijke influencers samen te werken.
Trend 6: Purpose PR
Merken met een sociaal doel of duidelijke Why hebben een positief effect op de maatschappij. Hun merkverhaal leent zich beter voor free publicity, dan bedrijven die sec winst nastreven. Het hogere doel moet wel echt in het DNA van de organisatie zitten, want greenwashing wordt door journalisten genadeloos afgestraft.
Trend 7: Hogere eisen aan de communicatieprofessional
Corporate communicatie wordt steeds belangrijker. Daardoor verandert de set aan eisen voor de communicatieprofessional. Steeds meer vragen bedrijven om communicatieprofessionals die ondernemend zijn en een business achtergrond hebben. Vakmensen die zowel bekend zijn met marketing, communicatie en strategie. Een gesprekspartner die de directie uitdaagt, tegenspreekt en doorvraagt.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing