Shirley Kind (Staatsloterij): 'We communiceren voorpret'
- Bureaus
- 29 jan 2019 @ 11:08
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - AwardCampagnes
- 29 jan 2019 @ 11:08
- Lucas Boon
De Staatsloterij heeft sinds jaren weer een reclameprijs in ontvangst mogen nemen. Het merk won vorige week met 'Frekkel' (foto) de Gouden Loeki 2018. Head of marketing Shirley Kind geeft een eerste reactie.
In de tv-commercial, ontwikkeld door TBWA\Neboko (en voor social Blauw Gras), neemt de Staatsloterij de kijker mee in het verhaal van het hondje Frekkel. Een lelijk hondje, dat bang is dat zijn baasje hem inruilt voor een mooier exemplaar als hij de oudejaarstrekking van 30 miljoen wint. De Staatsloterij koos met de korte film duidelijk voor het sentiment, waar Nederlanders in de maand december sowieso meer vatbaar voor lijken te zijn. En met succes, zo is gebleken.
De Staatsloterij liet met de winst van de Gouden Loeki 2018 onder meer Calvé met 'Lieke' en de kerstcampagnes van Lidl, Jumbo en Plus achter zich. De prijs werd uitgereikt op donderdagavond 24 januari in Tuschinski Amsterdam.
Gefeliciteerd met de prijs. Wat waren aanvankelijk je verwachtingen?
Dankjewel! We zijn er erg blij mee. We hoopten natuurlijk op de winst en hebben veel positieve reacties ontvangen, maar de concurrentie was ook erg sterk.
Shirley Kind (head of marketing Staatsloterij, links) en collega Froukje Claes (brand manager) met het gewonnen beeldje in de handen.
Hoe is de commercial tot stand gekomen? En hoe beviel de samenwerking met TBWA\Neboko?
Sinds onze herpositionering met 'De 10e kan het gebeuren' communiceren we voorpret. Bij de Oudejaarstrekking hebben we bewust voor een andere aanpak gekozen. Deze is ook echt anders dan andere lotingen; veel groter en traditioneler. Daarbij is december de maand die in het teken staat van samenzijn. Dit waren dan ook de uitgangspunten voor de campagne.
De samenwerking met TBWA\Neboko was goed. Zo'n resultaat behaal je denk ik ook alleen maar als er sprake is van een goede en open samenwerking.
De Staatsloterij wint niet vaak reclameprijzen. Waar ligt dat aan, denk je? En waarom is het nu wel gelukt?
Klopt, we hebben voor het eerst in jaren waar een prijs in ontvangst mogen nemen. Het merk heeft het de afgelopen tijd zwaar gehad, we kregen een aantal keer negatieve aandacht. Eind vorig jaar hebben we een nieuwe strategie gekozen waarbij we ook echt de focus leggen op het toegankelijker en sympathieker maken van het merk en dat proberen we op een consistente manier te doen. Dat lijkt nu z'n effect te hebben.
Wat vind je van de Gouden Loeki als vakprijs?
Het is een hele mooie prijs om te winnen. Anders dan bij anderen is dat echt een prijs die de waardering van het Nederlandse publiek uitspreekt en daarmee is het wel dé prijs voor de beste reclame.
Wat is in een notendop de marketinguitdaging van de Staatsloterij?
Verder bouwen en verdieping geven aan het merk en het beste product blijven bieden.
Bron foto Frekkel: Linkedin-pagina Laura Uwland (campagne marketeer Staatsloterij).
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing