Waarom Tobias Walraven weg moest als directeur COMM

Waarom Tobias Walraven weg moest als directeur COMM
  • Bureaus
  • 24 jan 2019 @ 11:34
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StrategieZakelijkCommunicatie

Directeur Tobias Walraven van het museum COMM in Den Haag stapt op. Hij lag onder vuur nadat journalistencollectief Follow The Money had onthuld dat hij exorbitante bedragen declareerde en bedrijven inhuurde waarbij hij zelf betrokken was.

Follow The Money pakte vorige week flink uit met onderzoeksjournalistiek over de gang van zaken bij het museum. De aandacht spitste zich daarbij toe op Walraven, voorheen werkzaam in het marketingvak (zie hieronder). Bij het noodlijdende COMM, voorheen beter bekend als het Museum voor Communicatie en PTT Museum, declareerde hij jaarlijks grote bedragen voor zichzelf. Ook huurde hij voor een bedrag van bijna 400.000 euro bedrijven in waarvan hijzelf bestuurder en aandeelhouder was.

Walraven smeet met museumgeld. Voor de heropening gaf het COMM bijna 9 ton aan marketing uit. Ter vergelijking: het Rijksmuseum besteedde aan eenzelfde event 1,2 miljoen euro in 2013. Het COMM had in 2016 een balans van nog geen twee miljoen euro en amper 26.000 bezoekers, aldus Business Insider.

Financiële problemen

Volgens FTM heeft de verbouwing van COMM, die 11 tot 12 miljoen euro kostte, het museum in financiële problemen gebracht. Desondanks werd voor negen ton een dure marketingcampagne opgezet. 370.000 euro daarvan ging naar bedrijven waarvan Walraven zelf directeur en aandeelhouder was. 

De museumdirecteur ontkent alle aantijgingen (al erkent hij betrokken te zijn bij ingehuurde bedrijven) en zegt te worden gesteund door de raad van toezicht. Die raad zegt het nu 'enorm te waarderen dat Walraven het initiatief heeft genomen om terug te treden'. Zijn besluit stelt het museum volgens de raad in staat 'om in rustig vaarwater te komen'.

De zakelijke leiding wordt per 1 februari overgenomen door Adriaan Wagenaar, die al manager was bij COMM.Het krijgt een zware taak, want het museum kampt met financiële problemen en de bezoekersaantallen vallen tegen. Achter de schermen zou de leiding bezig zijn de collectie af te stoten, iets wat de raad van de toezicht ontkent.

Wie is Tobias Walraven?

Tobias Walraven (54) was sinds januari 2016 directeur van COMM. Daarnaast is hij managing director van Riff Online, een bedrijf dat deze week exposant is op de Webwinkel Vakdagen. In het verleden vervulde hij leidinggevende functie bij bedrijven in customer service, waaronder SNT, de callcentertak van Randstad en The Contact Company, waaraan hij nog steeds is verbonden. Ook zat hij in het bestuur van brancheorganisatie WGCC.

Het AD sprak met Walraven na de bekendmaking van zijn vertrek. In dit interview zegt hij onder meer: 'Ik heb duizenden uren gedraaid in die jaren en dat heeft een bedrag opgeleverd waar veel mensen moeite mee hebben. Dat mag, maar mij valt niets te verwijten. Het was overigens een managementvergoeding, niet te verwarren met een salaris. Afgesproken met onze raad van toezicht. Het gebouw was total loss toen ik in 2016 aantrad. We hadden bij regen 500 emmers nodig om het water op te vangen dat door het dak naar binnen kwam. Feit is ook dat ik een kleine aandeelhouder ben van de drie bedrijven die werk voor ons hebben gedaan. Maar er is geen geld daarvan in mijn zakken verdwenen.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken