Campagne Alzheimer Socks haalt vier ton op

Campagne Alzheimer Socks haalt vier ton op
  • Bureaus
  • 14 feb 2019 @ 10:02
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActiesBrandingActivatie

De derde editie van het initiatief Alzheimer Socks heeft geleid tot de verkoop van 66.600 paar sokken. In totaal is er hiermee 380.000 euro opgehaald voor onderzoek door Alzheimercentrum Amsterdam naar diverse vormen van dementie.

Dat ging niet zonder slag of stoot, want door een grote brand in het magazijn op 27 september vorig jaar gingen 35.000 paar Alzheimer Socks verloren. Dat heeft niet kunnen beletten dat het initiatief toch nog een groot succes is geworden.

Brand vernietigt sokken

De 'Alzheimer Socks'-campagne ging op 18 september 2018 van start. Negen dagen na de start werd door een grote brand in het magazijn in Molenaarsgraaf de volledige voorraad sokken vernietigd. Door de brand dreigde het Alzheimercentrum Amsterdam (onderdeel van Amsterdam UMC) 280.000 euro voor onderzoek mis te lopen. Om die grote schade ten dele te compenseren, werd er besloten om een nieuwe oplage sokken te produceren. Mensen konden via Alzheimersocks.nl alvast een pre-order plaatsen of geld doneren. Hier werd massaal gehoor aan gegeven en in december was de volledige voorraad uitverkocht.

Philip Scheltens, hoogleraar neurologie en directeur van Alzheimercentrum Amsterdam: 'Voor goed onderzoek naar de oorzaak en behandeling van dementie zijn drie dingen nodig: geld, inspiratie en talent. Het talent is ruim aanwezig in ons centrum; de inspiratie halen we uit de patiënten die we behandelen. Het geld is nu beschikbaar dankzij het team achter Alzheimer Socks en de mensen die het initiatief steunen. Ondanks de tegenslag van de brand is het resultaat spectaculair.'

Ontworpen door patiënt

Anders dan voorgaande jaren, waarbij er werd samengewerkt met bekende Nederlandse ontwerpers als Mart Visser en Spijkers & Spijkers, werden de Alzheimer Socks van dit jaar ontworpen door alzheimerpatiënt Willem en zijn kleindochter Naomi. De twee verschillende sokken die samen een paar vormen, symboliseren de verwarring waar alzheimerpatiënten dagelijks mee te maken hebben.

'We zijn ontzettend trots en blij dat we met de sokken van Willlem en Naomi zo’n mooi bedrag hebben opgehaald voor onderzoek én het bewustzijn rondom Alzheimer kunnen vergroten', aldus het team.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken