Campagne Klaverblad: geen tegels, maar groen in de tuin

Campagne Klaverblad: geen tegels, maar groen in de tuin
  • Bureaus
  • 25 feb 2019 @ 10:43
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

‘Maak plaats voor groen’ is de nieuwe campagne van Klaverblad Verzekeringen. De langlopende storytell-campagne, ontwikkeld door GUC Agency, stimuleert mensen om tegels in hun tuin te vervangen door groen om wateroverlast te voorkomen.

De hoeveelheid neerslag, die in Nederland valt, is in de laatste 100 jaar met 25% toegenomen. Extreme regenbuien komen vaker voor en veroorzaken veel schade. Zo bedroeg de schade van de hoosbuien in mei 2018 ongeveer 10 miljoen euro. In Nederland is inmiddels 40%van de tuinen betegeld. Daar loopt 85% van het water het riool in. Dat kan de hoeveelheid water bij dit soort buien niet aan, waardoor tuinen en straten blank komen te staan. Dit veroorzaakt in toenemende mate wateroverlast en schade in huis. Wanneer 10% van het betegelde tuinoppervlak wordt omgezet in groen, stroomt er jaarlijks 32,3 miljoen kubieke meter regenwater minder in het riool.

Kleine beetjes

Met de campagne toont de verzekeringsmaatschappij haar maatschappelijke betrokkenheid. ‘We kunnen bij wateroverlast wel de schade uitkeren, maar niet het gedoe of de emotionele waarde van verloren spullen wegnemen,’ legt Julia Linders van Klaverblad uit. ‘Onze oproep lost het wateroverlastprobleem natuurlijk niet op, maar alle kleine beetjes helpen.’

De aftrap voor de campagne vond plaats in de Steenstraat in Spijk. Hier heeft Klaverblad samen met de gemeente Zevenaar en de organisatie Operatie Steenbreek in betegelde voortuinen groen aangelegd. De campagne ‘Maak plaats voor groen’ wordt verder gecommuniceerd via tv, social, website, PR en door een samenwerking met Intratuin.

Diana Woei

De campagne kent drie fasen gericht op informatie, inspiratie en activatie. De eerste fase informeert het publiek over de gevolgen van extreem weer. Hierbij horen verschillende posts op social media, online video's, een nieuwsbrief naar klanten en de nieuwe commercial ‘Calamiteiten’, waarin Klaverblad haar ongewoon goede service (ook bij calamiteiten) toont. Ook het online platform, waar nu al verschillende blogs en een filmpje met meteoroloog Diana Woei zijn te zien, verschaft hierover veel informatie. Zie: www.maakplaatsvoorgroen.nl. De tweede campagnefase wil inspireren. Klaverblad geeft het goede voorbeeld door te laten zien dat het zelf een bijdrage wil en kan leveren aan het verkleinen van de gevolgen van extreem weer door het vervangen van tegels. In de derde fase worden Nederlanders geactiveerd zélf aan de slag te gaan met het plaatsmaken voor groen.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken