Creatieven bestrijden eenzaamheid met Doors of Zoku

Creatieven bestrijden eenzaamheid met Doors of Zoku
  • Bureaus
  • 7 feb 2019 @ 00:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MaatschappijStorytellingEvenementCreatie

Creative residency 72U en woon-/werkconcept Zoku willen saamhorigheid stimuleren en slaan daarom de handen ineen tegen vereenzaming in de stad. Doors of Zoku bestaat uit een evenement en een speelse installatie in de openbare ruimte. Hoe werkt het?

Verminderde sociale cohesie, groeiende anonimiteit en beperkt contact met de buurtgenoten zijn kenmerkend voor de hedendaagse stedeling in een moderne metropool. Alleen al in Amsterdam is er sprake van een groeiende groep eenzame mensen van alle leeftijden (GGD, Gezondheidsmonitor, 2016). Het gaat naast ouderen ook om studenten, immigranten en expats.

'Amsterdam is een magneet voor mensen die hier in hun eentje naartoe komen', aldus Theo van Tilburg, professor Sociologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. De verwachting is dat de anonimiteit en de eenzaamheid in de komende jaren zal toenemen door de verstedelijking.

Interactieve deurtjes

Om dit thema onder de aandacht te brengen, plaatsten Zoku en 72U afgelopen week op een aantal locaties in de stad interactieve kleine deurtjes. Voorbijgangers konden aanbellen en onderdeel worden van een conversatie tussen buren. Hiermee toont de installatie het belang van persoonlijk contact tussen buren in de stad.

Het hoofdevenement vond plaats in de sociale ruimtes van Zoku, waar onder andere pro-sociale initiatieven en ondernemers samenkomen, voor informatieve lezingen, live muziek, workshops en andere activiteiten. Het evenement gaf buren en bezoekers de kans om elkaar te ontmoeten en ideeën uit te wisselen over het onderwerp.

Voor 72U en Zoku is deze samenwerking een logische stap, vanwege de gedeelde missie. 'Met Doors of Zoku willen we de positieve kant van goed buurmanschap belichten', zegt Hanneke Metselaar, directeur van creative residency 72U. 'Om dit mogelijk te maken werken we samen met verschillende partijen die een connectie hebben met de stad en de inwoners.'

Hans Meyer, medeoprichter van Zoku: 'Mensen en ideeën samenbrengen is ons grondbeginsel. Zoku is een centrale plek van de buurt geworden, waar internationale mensen en lokale bewoners elkaar ontmoeten en leren kennen. In Zoku Amsterdam zien we elke dag de positieve invloed van menselijk contact op het welzijn van onze bewoners en bezoekers. We willen onze ervaringen graag delen en een bijdrage leveren aan het verminderen van eenzaamheid in de stad.'

Aandacht voor burencontact

Doors of Zoku levert een bijdrage aan het onder de aandacht brengen van verminderd burencontact in verstedelijkte gebieden. Het creatieve platform is erkend door de gemeente Amsterdam en het Amsterdams Netwerk Eenzaamheid.

De installatie was te bezoeken van 21 januari tot 1 februari op meerdere locaties: Zoku, 72andSunny Amsterdam, Piadina Bar, De Hallen, Kriterion. Het evenement vond plaats bij Zoku aan de Weesperstraat. Daar spraken onder meer Nick Duerden (auteur van 'A Life Less Lonely'), Richard Medina en Tania Pescador (werkzaam bij I Am Expat), Edwin van Capelleveen (product-designer en oprichter van Social Balconies), Elena Köstler (oprichter van Niluk), KC Hong (creative bij 72andSunny Amsterdam en initiator van de Human Library) en Charissa Promes, hoofdredacteur van Tonic Health bij VICE.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken