Thema SAN Jaarboek 2018: Beeldbepalend

Thema SAN Jaarboek 2018: Beeldbepalend
  • Bureaus
  • 28 feb 2019 @ 19:33
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Awards

Reclameman Erik Kessels heeft donderdagavond 28 februari het eerste exemplaar van het SAN Jaarboek 2018 in ontvangst genomen. Dit gebeurde tijdens de bekendmaking en instructiemeeting van de jury’s van de SAN Accenten op het hoofdkantoor van NS in Utrecht.

In dit Jaarboek – met als thema Beeldbepalend - is dit jaar speciaal ruimte vrijgemaakt voor de zogenoemde eenmalige Reclameparels, de meest impactvolle reclamecampagnes van de afgelopen 30 jaar. Een jury van louter bekende reclamehelden zal onder leiding van René Repko (zelfstandig retail-expert) en Yvette Belt-Beekman (KPN) uit de 49 inzendingen de nominaties en de winnaar bepalen. Met het SAN Jaarboek gaan de 11 deeljury’s vanaf nu aan de slag om de nominaties van de Accenten vast te stellen. Deze nominaties worden op 21 maart 2019 bekendgemaakt.

Beeldbepalend in de tijd

Frits Schuring van de SAN: ‘Er zijn van die beelden die je bijblijven. Zelfs na tientallen jaren staan ze nog op je netvlies gebrand. Een historische handdruk, een vertederende traan, een daverend doelpunt. Maar ook vaak: een bijzondere reclamecampagne, die je aan het denken zette, een glimlach bezorgde of in beweging bracht.’

Merken zijn volgens Schuring overal, maar vanzelfsprekend zijn ze allerminst. Ze hebben innovatie, design en communicatie met impact nodig om relevant te blijven. Om de voortdurend veranderende klant te bereiken, passen ze zich steeds opnieuw aan de tijdgeest aan. Alleen merkenmakers die dag in dag uit het beste in zichzelf naar boven halen, nieuwsgierig blijven en continu vernieuwen, slagen erin campagnes te creëren die nieuwe klanten laten kiezen voor hun merk.

30 jaar SAN

Schuring: ‘Zulke campagnes zijn beeldbepalend en dát werk komt al dertig jaar lang samen in de Jaarboeken van de SAN | Stichting Adverteerdersjury Nederland, in 1988 opgericht om een structurele bijdrage te leveren aan het marketing- en communicatievak. Ook in 2018 geeft het SAN Jaarboek een overzicht van waar het vak staat. Dertig jaar SAN is een mooie gelegenheid om nog eens kritisch terug te kijken naar die beeldbepalende campagnes. We zien de Reclameparels van de afgelopen 30 jaar, maar dan wel met de ogen van vandaag. Zo komen in dit Jaarboek het rijke verleden én het dynamische heden van de SAN bij elkaar.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken