Plus heeft populairste voorjaar-commercial

Plus heeft populairste voorjaar-commercial
  • Bureaus
  • 9 mei 2019 @ 10:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ReclameRetailCommercials

Plus Supermarkten heeft dit jaar de beste voorjaarscommercial. Dit blijkt uit een competitie gehouden van Commercial Review. Honderden consumenten brachten hun stem uit.

Het doel van Commercialreview.nl is om Nederlanders, voor wie de commercials zijn bedoeld, hun mening te laten geven: welke gedachten en gevoelens roepen commercials bij hen op? 'Wij geloven erin dat het testen van commercials van groot belang is en willen hierbij helpen', zegt oprichter Ruben Balfoort. 'Wij maken het voor elk bedrijf mogelijk om commercials makkelijk, snel en goed te testen binnen een specifieke doelgroep.'

De Plus-commercial scoorde een gemiddeld cijfer van een 8,6. De andere deelnemende commercials waren van Albert Heijn, Jumbo en Lidl. De commercial van de Lidl kreeg de laagste score: een 6,5. De commercial van Albert Heijn riep van allemaal bij far het sterkste voorjaarsgevoel op: een score van 8,5 ten opzichte van de laagst scorende commercial op dit vlak, een 6,4 voor de commercial van Lidl.

Geen vrolijkheid

Uit het onderzoek bleek dat reviewers heel sterk het samenzijn waarderen in de Plus-commercial. Aan de andere kant zeiden veel van hen dat deze commercial geen vrolijkheid uitstraalt en geen voorjaarsgevoel opwekt. De commercial werd soms zelfs wat droevig ervaren. 'Een leuke, warme commercial. Het "samen"-aspect komt duidelijk naar voren, het voorjaarselement iets minder.' En iemand anders: Mooie commercial maar het vrolijkt mij niet echt op voor het voorjaar.'

De tv-spot roept dus heel verschillende emoties op, waarbij het de vraag is welke emotie het meest blijft hangen en welke emotie het sterkst gekoppeld gaat worden aan Plus: die van het saamhorigheidsgevoel of meer de donkere kant. Denk daarbij ook aan het overlijden van dierbaren zoals in de kerstcommercial het geval was en ook even het geval lijkt in de voorjaarscommercial. 'Voor Plus is het van belang dat ze, ondanks dat er een lijn zit in de verhalen van de commercials, oppassen dat er geen negatieve sfeer komt te hangen rond het eigen merk', aldus Balfoort.

Kritiek op Lidl

De laagst beoordeelde commercial was van Lidl. Hierop kwamen commentaren binnen zoals: 'Grappig maar niet erg overtuigend wat betreft het merk Lidl' en 'Ze proberen het door een BN'er op te leuken, maar dat is totaal mislukt.' Er kwamen ook zeker reacties binnen dat Ali B. juist voor vrolijkheid zorgt, maar de algemene teneur is dat de campagne flauw is en nietszeggend voor het merk Lidl. 

'Dat is vooral de boodschap voor Lidl: denk goed na over welke personen je wilt koppelen aan je merk', zegt Balfoort. 'De ene keer is dat Beau van Erven Dorens en de andere keer Ali B.: twee zeer verschillende personen. Ook in de meest recente commercial wordt Ali B. weer ingezet wat wel voor een duidelijker lijn zorgt in de commercials maar mogelijk niet passend is bij dat wat Lidl wil uitstralen.'

Vanaf mei staat de volgende commercial-competitie live, waarbij het draait om fietsen. Verschillende fietsgerelateerde commercials worden met elkaar vergelijken. Het publiek kan dus weer stemmen.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken