Zomercampagne van Ministerie VWS tegen eenzaamheid
- Bureaus
- 2 aug 2019 @ 09:59
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CommunicatieOverheidCommercialsCampagnes
- 2 aug 2019 @ 09:59
- Jeroen Mirck
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport lanceert een zomercampagne om eenzaamheid onder ouderen terug te dringen. Publicis Nederland ontwikkelde de campagne ‘Eén tegen eenzaamheid’.
Bedoeling is om de ogen te openen van Nederlanders voor dit prangende probleem. Daarnaast activeert de campagne Nederlanders om zelf een bijdrage te leveren. Dit vanuit de overtuiging dat iedereen iets kan doen tegen eenzaamheid. De campagne richt zich primair op vakantiegangers, maar spreekt ook thuisblijvers en de ouderen zelf aan.
Eén op zes ouderen in eenzaam
De cijfers over eenzaamheid zijn confronterend en vormen daarom de campagneboodschap. Maar liefst één op de zes ouderen voelt zich eenzamer tijdens de zomer. Nu gaat het om ongeveer 700.000 ouderen. Zonder initiatieven als ‘Eén tegen eenzaamheid’, stijgt dit aantal naar meer dan 1 miljoen in 2030. De campagne moet de trend van toenemende eenzaamheid doorbreken.
Voor een groot bereik creëerde Publicis Groupe een tv-commercial. Tevens is de campagne aangekondigd tijdens het NOS Journaal en uitgebreid besproken bij Pauw, waar minister Hugo de Jonge meer context gaf aan de omvang van het probleem en de rol die Nederlanders kunnen vervullen. Daarnaast heeft Publicis Groupe partners, middelen en locaties geselecteerd om de impact van de campagne te maximaliseren.
Flitsmeister appt vakantiegangers
Een belangrijke partner is Flitsmeister die hun app-gebruikers attendeert en activeert via een push notificatie, zodra ze over de Nederlandse grens hun reis pauzeren. Dit is mogelijk door de slimme toepassing van geofencing. Tijdens de zomerperiode ontvangen de vakantiegangers met dit bericht de campagneboodschap gekoppeld aan een handelingsperspectief: “1 op de 6 ouderen eenzamer in de zomer. Laat wat van je horen”.
Ook via billboards bij grensovergangen en op Schiphol worden vakantiegangers op het meest relevante moment aangezet tot nadenken over wat zij zelf kunnen doen tegen eenzaamheid. Daarnaast zijn social media-uitingen ontwikkeld, gericht op Nederlanders in het buitenland. Mensen die een bijdrage willen leveren, kunnen terecht op de campagnepagina met tips en inspirerende initiatieven.
Politiek actieprogramma
In maart 2018 presenteerde minister Hugo de Jonge het actieprogramma 'Eén tegen eenzaamheid'. Om vereenzaming een halt toe te roepen, is een gezamenlijke aanpak nodig. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport doorbreekt eenzaamheid van ouderen met zowel een landelijke coalitie als in elke gemeente een lokale coalitie. Landelijk in de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid en lokaal met gemeenten en lokale coalities.
Zo moet in de samenleving een brede beweging ontstaan die ervoor staat dat ouderen meedoen en voelen dat ze ertoe doen – ook als ze minder vitaal en actief zijn. 'Zo bestrijden we eenzaamheid gezamenlijk', aldus minister De Jonge.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing