Campagne Leprastichting geeft meer helderheid over oorzaak en gevolg
- Bureaus
- 11 okt 2019 @ 15:01
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Campagnes
- 11 okt 2019 @ 15:01
- Sjaak Hoogkamer
De kennis van Nederlanders over lepra is beperkt, zo blijkt uit het onderzoek dat onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch heeft verricht in opdracht van de Leprastichting. In een nieuwe voorlichtingscampagne die 12 oktober van start gaat, legt de stichting uit wat lepra precies is.
Uit recent onderzoek - onder 1025 mensen (508 mannen en 515 vrouwen in de leeftijd van 20 t/m 66+) - blijkt dat Nederlanders vrij weinig over lepra weten. Zo denkt ruim 55% dat je besmet kunt raken met lepra als je op vakantie bent in het buitenland. Doordat je je niet van tevoren inent of omdat je in contact komt met dieren of mensen die de leprabacterie met zich meedragen. Meer dan 14% van alle ondervraagden denkt dat de ziekte wordt overgebracht door een mug. Opvallend is ook dat 45% van de deelnemers ten onrechte gelooft dat deze ziekte dodelijk is. Dit is niet het geval, maar de gevolgen van lepra zijn volgens de stichting verschrikkelijk. Doordat een patiënt geen gevoel meer heeft in de aangetaste zenuwen loopt hij makkelijk een wondje op.
De kennis over lepra is, zo blijkt uit onderzoek, heel beperkt
Slechts een kwart van alle ondervraagden weet dat het bij lepra gaat om een bacteriële infectie en dat de ziekte volledig te genezen is. Zodra bij een patiënt lepra is vastgesteld, krijgt hij een multidrug therapie (MDT). Dit is een cocktail van antibiotica die gedurende langere tijd (zes of 12 maanden) dagelijks ingenomen moet worden.
Sociale uitsluiting is misschien nog wel een groter probleem. Uit angst voor besmetting worden leprapatiënten vaak vermeden en zelfs verstoten uit hun omgeving. Ze verstoppen zich of verzwijgen dat ze lepra hebben. Het is daarom een grote uitdaging om patiënten tijdig op te sporen en te behandelen. Door ook de naaste contacten preventief te behandelen kan verdere besmetting voorkomen worden. In tegenstelling tot wat velen denken, is het medicijn om van lepra te genezen er dus al. De ziekte is eenvoudig te genezen met een antibioticakuur. Al na een paar dagen is de patiënt niet meer besmettelijk.
Onwetendheid en schaamte zijn de grootste barrières bij leprabestrijding. Hierdoor is het moeilijk om de patiënten te vinden en te behandelen
Acteur Huub Stapel, ambassadeur van de Leprastichting: ‘Onwetendheid en schaamte zijn de grootste barrières bij leprabestrijding. Hierdoor is het moeilijk om de patiënten te vinden en te behandelen. En dat terwijl we, juist bij vroegtijdige ontdekking, handicaps en sociaal isolement kunnen voorkomen. Ik was nog heel jong toen ik over lepra hoorde, via de verhalen over pater Damiaan. Die zal ik nooit vergeten. Daarom zet ik mij graag belangeloos in voor de Leprastichting, met als doel zoveel mogelijk mensen te genezen en kinderen een eerlijke toekomst te geven.’
De campagne wordt uitgerold via PR en een online-, radio-, en TV campagne. Dit is de eerste campagne van het nieuwe bureau Convertible brands, onder leiding van de oprichters: Manoah Klaasse en Geurt Kreijns.
Fotocredits: Leprastichting
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing