Leden DDA verwachten ondanks corona ook in 2020 lichte groei

Leden DDA verwachten ondanks corona ook in 2020 lichte groei
  • Bureaus
  • 28 sep 2020 @ 11:13
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

De omzet van de digitale industrie in Nederland kent een gezonde groei van 14 procent en komt in 2019 op een gezamenlijke omzet van € 981 miljoen euro. Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) maakt vandaag deze en andere resultaten van haar kengetallenonderzoek over 2019 bekend.

Voorzitter Ivo Roefs van DDA: ‘Digitalisering is ten tijde van Covid 19 belangrijker dan ooit gebleken. Ondanks de effecten op de economie blijft onze branche groeien. Dit onderschrijft het belang van digitalisering die mensgericht is.’

De meer dan 140 bij DDA aangesloten bureaus noteerden over 2019 gemiddeld een nettowinst van 11,3%.

De leden van DDA verwachten dat de winst in 2020 groeit met 1,6%. Het aantal medewerkers van de DDA-leden bedraagt in totaal ruim 8300, waarvan freelance 664 medewerkers en off- of nearshoring 432 medewerkers. Aan het onderzoek hebben 135 bedrijven deelgenomen.

Dit is het tweede jaar op rij dat onderzoeksbureau Ipsos het jaarlijkse kengetallenonderzoek van de branchevereniging uitvoert. De omzet ten opzichte van 2018 is gegroeid met 14% en de brutomarge is toegenomen met bijna 2%. 12,5% van de kosten voor arbeid gaat naar mensen die niet direct in dienst zijn bij de bureaus. uit het onderzoek ten opzichte van vorig jaar is dat de leden ondanks de effecten van Covid19 nog steeds positief zijn over de resultaten van 2020 en zelfs een kleine groei verwachten.

Vooruitgang

De leden van DDA houden zich dagelijks bezig met de wereld om ons heen slimmer te maken. Soms gaat dit volgens DDA in een grote stap door een nieuwe technologie, maar het overgrote deel van de digitalisering vindt plaats in talloze kleine stappen. Het zijn juist die kleine stappen die maken dat mensen daadwerkelijk steeds meer hebben aan technologie.

Hoewel er groei verwacht wordt, gaat de groei minder hard dan nodig is. Vorig jaar greep voorzitter Ivo Roefs de War for Talent al aan als probleem. Het vinden en behouden van talent is en blijft de grootste uitdaging waar de leden van DDA mee te maken hebben. De instroom is nog steeds kleiner dan de openstaande posities en groei die de branche doormaakt. Het tekort aan talent raakt nationale belangen. Succes van overheden, instellingen en bedrijven staat of valt immers met hun digitale dienstverlening en communicatie. 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken