ProRail: steeds meer vertraging door spoorlopers

ProRail: steeds meer vertraging door spoorlopers
  • Bureaus
  • 1 sep 2020 @ 10:41
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Campagnes

Meer dan een derde van het aantal vertragingen op het spoor wordt veroorzaakt door mensen die langs het spoor lopen, met tientallen miljoenen euro's schade tot gevolg, aldus ProRail. Reden voor het spoorwegbedrijf om een nieuwe bewustwordingscampagne in het leven te roepen.

De campagne is ontwikkeld door reclamebureau Ogilvy Amsterdam; communicatiebureau Issuemakers in Amstelveen neemt de PR-activiteiten op zich. Mediabureau is Initiative.

Het aantal treinstoringen door 'spoorlopers' stijgt: in 2019 met ruim drie procent ten opzichte van het jaar ervoor, zo maakt ProRail bekend. Spoorlopers zijn mensen die bijvoorbeeld hardlopen of fietsen in de natuur en daarbij gevaarlijk dicht langs het spoor komen. Soms zijn het kinderen die aan het spelen zijn, wildplukkers die in de buurt van het spoor bramen zoeken of mensen die een sluiproute nemen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) becijferde eerder dat de totale maatschappelijke kosten van verstoringen op het spoor jaarlijks vier- tot vijfhonderd miljoen euro bijdragen.

Ondanks diverse preventieve maatregelen die het spoorwegbedrijf de afgelopen jaren nam, steeg het aantal treinstoringen veroorzaakt door spoorlopers in 2019 naar 3.289 gevallen. Een stijging van drie procent ten opzichte van 2018 en maar liefst dertien procent tien opzichte van 2015. Van alle oorzaken van treinstoringen, stond de oorzaak 'spoorloper' met stip op nummer één (36%), gevolgd door 'dieren op het spoor' (8%) en 'wisselstoringen' (7%). Dagelijks zorgen spoorlopers in totaal voor ruim 4,5 uur aan vertraagde treinen.

John Voppen, CEO van ProRail, zegt: 'Dichtbij het spoor komen is allereerst hartstikke gevaarlijk. Sommige mensen doen het opzettelijk, anderen weten gewoon niet hoeveel problemen ze veroorzaken. Met deze nieuwe campagne laten we spoorlopers inzien welk domino-effect zij in gang zetten en hopen we dat zij voortaan twee keer over de gevolgen nadenken.'

De campagne bestaat uit verschillende tv-commercials: wandelaar, hardloper, fietser en spelende kinderen. Bekijk de wandelaar-commercial hieronder:



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken