ProRail: steeds meer vertraging door spoorlopers
- Bureaus
- 1 sep 2020 @ 10:41
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 1 sep 2020 @ 10:41
- Lucas Boon
Meer dan een derde van het aantal vertragingen op het spoor wordt veroorzaakt door mensen die langs het spoor lopen, met tientallen miljoenen euro's schade tot gevolg, aldus ProRail. Reden voor het spoorwegbedrijf om een nieuwe bewustwordingscampagne in het leven te roepen.
De campagne is ontwikkeld door reclamebureau Ogilvy Amsterdam; communicatiebureau Issuemakers in Amstelveen neemt de PR-activiteiten op zich. Mediabureau is Initiative.
Het aantal treinstoringen door 'spoorlopers' stijgt: in 2019 met ruim drie procent ten opzichte van het jaar ervoor, zo maakt ProRail bekend. Spoorlopers zijn mensen die bijvoorbeeld hardlopen of fietsen in de natuur en daarbij gevaarlijk dicht langs het spoor komen. Soms zijn het kinderen die aan het spelen zijn, wildplukkers die in de buurt van het spoor bramen zoeken of mensen die een sluiproute nemen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) becijferde eerder dat de totale maatschappelijke kosten van verstoringen op het spoor jaarlijks vier- tot vijfhonderd miljoen euro bijdragen.
Ondanks diverse preventieve maatregelen die het spoorwegbedrijf de afgelopen jaren nam, steeg het aantal treinstoringen veroorzaakt door spoorlopers in 2019 naar 3.289 gevallen. Een stijging van drie procent ten opzichte van 2018 en maar liefst dertien procent tien opzichte van 2015. Van alle oorzaken van treinstoringen, stond de oorzaak 'spoorloper' met stip op nummer één (36%), gevolgd door 'dieren op het spoor' (8%) en 'wisselstoringen' (7%). Dagelijks zorgen spoorlopers in totaal voor ruim 4,5 uur aan vertraagde treinen.
John Voppen, CEO van ProRail, zegt: 'Dichtbij het spoor komen is allereerst hartstikke gevaarlijk. Sommige mensen doen het opzettelijk, anderen weten gewoon niet hoeveel problemen ze veroorzaken. Met deze nieuwe campagne laten we spoorlopers inzien welk domino-effect zij in gang zetten en hopen we dat zij voortaan twee keer over de gevolgen nadenken.'
De campagne bestaat uit verschillende tv-commercials: wandelaar, hardloper, fietser en spelende kinderen. Bekijk de wandelaar-commercial hieronder:
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing