Pieter Janssens (Intracto Group): 'Overnames zijn slechts tussenfase'

Pieter Janssens (Intracto Group): 'Overnames zijn slechts tussenfase'
  • Bureaus
  • 10 nov 2020 @ 15:05
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OvernameStrategie

Met het recent ingelijfde Burst heeft Intracto Group in een jaar tijd liefst vier bureaus overgenomen, wat maakt dat de bureaugroep op het moment 900 medewerkers telt, verspreid over Nederland en België. Samen met CEO Pieter Janssens maken we de balans op.

De Belgische Janssens startte in 2005 zijn eigen digitale bureau genaamd Intracto, gevestigd in Herentals. Veertien jaar later richtte hij in januari 2019 Intracto Group op, waar ondertussen de Nederlandse bureaus Frontmen, ezCompany, Blue Web Solutions en sinds een jaar GUC Agency, One Shoe, Burst en Booming onder vallen. Ook opereren Vlaamse bureaus als SnackBytes, Be Connect en Prophets onder de paraplu van Intracto Group. In een kleine twee jaar tijd is Intracto van 250 naar 900 medewerkers gegroeid. Janssens omschrijft zijn bedrijf als een ‘digitaal full service bureaugroep’. 'We bouwen een bedrijf dat talent samenbrengt op de vlakken technologie, marketing, content, creatie en strategie. Hoewel we daar nog niet helemaal zijn, werken we aan één geïntegreerd team.' Als je als bureau bij de klant aan tafel zit, volstaat het volgens Janssens vandaag de dag niet meer om te zeggen 'ik ben data-expert' of 'ik ben social media-expert’. Je hebt een team nodig dat op álle digitale domeinen actief is, zodat de klant volledig in zijn vraagstukken ontzorgd wordt, stelt hij. Janssens: 'In 2019 zagen we ruimte in de markt om een bureaugroep te bouwen die technologie in de kern heeft en strategie en executie combineert.’ Janssens spreekt over de noodzaak van het moment, waarin de consument 'digitaal veeleisend' is geworden. 'Als de consument iets op Coolblue koopt, dan moet de tone of voice van de productomschrijving perfect in lijn zijn met het gepersonaliseerde mailtje dat hij of zij na afloop ontvangt. En dat is ook hoe we bij Intracto willen werken; de consument heeft behoefte aan die totale klantgerichtheid. Om dat te kunnen bereiken, hebben bedrijven een veelvoud aan digitale leveranciers nodig. Van social media-experts tot performance-partijen, webbouwers en digital creatives. De klant die met tien bureaus tegelijkertijd werkt, werkt ook met tien bureaus met ieder een eigen share of wallet, een eigen idee van de waarheid. Dat is naar mijn idee suboptimaal als je echt voor digitale transformatie staat en je eindklant optimaal wil bedienen. En duur bovendien. Bij Intracto zijn we fullservice, maar toch specialistisch, met daarnaast een geloof in dezelfde cultuur, visie en manier waarop we dit bedrijf willen bouwen.’

Imago

Bij het bouwen aan zijn bureaugroep kijkt Janssens om zich heen welke Nederlandse en Vlaamse bureaus in dit verhaal passen. De vraag die hij zichzelf voortdurend stelt: welke bureaus hebben de juiste skill- en mindset? Janssens: ‘Welke ondernemer en welke teams zitten er achter het bedrijf? Kunnen zij met ons kritisch naar de toekomst kijken? Ik vind het belangrijk dat onze bureaus onderschrijven dat er een consolidatie in de sector gaande is en dat die gedreven wordt door een veranderende verwachting van de klant.’ Klinkt mooi, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Janssens: 'Door veel met elkaar te praten. We graven naar de cultuur van het bureau, de gewoontes, de manier waarop een manager zijn team aanstuurt. De gemene deler zie je op cultuur en die omvat één pragmatiek: niet roepen, maar werken. Laat ons maar gewoon bewijzen dat we goed zijn. We zijn wat introvert wellicht, springen niet zomaar het podium op.’ Janssens kan zich evengoed voorstellen dat in de sector het idee leeft dat Intracto Group ‘alleen maar bureaus opkoopt’, maar dat is niets iets waarvan hij wakker ligt. ‘We willen onze klant end to end ontzorgen, daarvoor zijn meerdere bureaus nodig en dus ook het feit dat we bureaus overnemen. We doen dat niet voor de sector, maar voor de klant. En bij de klant leeft dat imago niet. Dit is voor ons slechts een tussenfase om het hogere doel te bereiken. Tegelijkertijd ben ik voorzichtig in de communicatie hierover, we moeten onszelf niet teveel op borst kloppen.’

Campus

Janssens heeft voor zijn bureaugroep in vijf Nederlandse steden een ‘campus’ gedefinieerd. Intracto Group was al actief in Amsterdam, Den Bosch, Eindhoven en Utrecht en aan dat rijtje is als benoemd recent -in september- het Rotterdamse Burst toegevoegd. Waarom is specifiek de ligging van een bureau zo belangrijk voor Intracto? 'We kijken naar de economische activiteit, op welke plekken beweegt de klant? In Rotterdam is er veel bedrijvigheid wat dat betreft.’ De verschillende campussen omschrijft Janssens als een fysieke ontmoetingsplaats, waar 250 tot 300 Intracto-collega’s kunnen werken. ‘Een levendige omgeving waarbij het draait om kennisuitwisseling, dat gaat verder dan alleen projecten waar we op werken. En daarnaast dient de campus als ontzorgingsplek, in de zin dat er ook een restaurant, kapperszaak en was- en strijk-service is.’ Dat de overnames voor Intracto gunstig zijn behoeft geen verdere uitleg, maar welke voordelen levert het een bureau als bijvoorbeeld Burst op? Janssens: ‘Door met ons in zee te gaan, heeft Burst toegang tot meer expertise, waar het dus ook zelf van kan profiteren. Daarnaast maken we binnen de groep veel interne mobiliteit mogelijk. Als een collega van Burst bijvoorbeeld mogelijkheden bij One Shoe ziet, kunnen we daarover praten. Op die manier houden we werknemers langer binnen de groep. We willen niet bekend staan als het mooiste jongetje van de klas, maar wel als het slimste jongetje van de klas. We investeren dus flink in talentontwikkeling, opleiding en peer-to-peer-sessies. Voor de klanten van Burst gaat dezelfde ballon op. Zij kunnen van veel meer services gebruiken maken.'

Tot slot: hoe vergaat het Intracto Group sinds corona? 'Eerlijk is eerlijk: het heeft vertraging opgeleverd in ons groeiproces. We hadden heel graag dit najaar in Duitsland of Denemarken een eerste stap willen zetten, dat verplaatsen we nu naar volgend jaar. Aan de andere kant heeft het op ons ook positieve impact gehad. In tijden van corona denken veel bedrijven: als we fysieke beperkingen hebben, gesloten winkels bijvoorbeeld, dan is het op orde hebben van onze digitale kanalen des te belangrijker. Hoe gaan we nog sneller digitaal transformeren? En dat is waar Intracto in kan ondersteunen.'

Dit artikel verscheen eerder in MT20.18.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken