Burn-out hoofdrol in nieuwe campagne A.s.r.

Burn-out hoofdrol in nieuwe campagne A.s.r.
  • Bureaus
  • 24 aug 2021 @ 15:15
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

A.s.r. start een campagne om mensen bewust te maken van het risico op een burn-out en het vroegtijdig herkennen van de signalen die hierop kunnen duiden. TheMerge tekent voor de uitwerking.

In Nederland hebben volgens de verzekeraar 1,3 miljoen mensen burn-outklachten. Veel werknemers gaan gebukt onder een te hoge werkdruk. Ook steeds meer ondernemers en zzp’ers hebben werkstress door zorgen over het mogelijke verlies van inkomen of hun onderneming. Hierdoor ziet a.s.r. het psychisch verzuim verder toenemen.

Een burn-out is volgens de verzekeraar van alle leeftijden. Of het nu gaat om iemand in de dertig met een veeleisende baan en een druk sociaal leven of een werkende veertiger of vijftiger met opgroeiende kinderen en de zorg voor een zieke ouder. Wanneer iemand continu stress ervaart kunnen er lichamelijke of psychische klachten ontstaan gevolgd door ziekte. Gelukkig is uitval door stress en burn-outklachten te voorkomen als de signalen vroegtijdig worden herkend en er op tijd iets aan gedaan wordt.

In het afgelopen jaar zagen wij een toename van het aantal klanten dat zich meldt door uitval vanwege stress en andere mentale klachten.

Ewout Hollegien, directeur Inkomen bij a.s.r.: ‘Ongeveer 75.000 ondernemers hebben bij a.s.r. een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Daarnaast hebben ruim 45.000 bedrijven hun werknemers verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. In het afgelopen jaar zagen wij een toename van het aantal klanten dat zich meldt door uitval vanwege stress en andere mentale klachten. En hoewel we al sinds een jaar of vijf zien dat het beroep op onze ziekteverzuimpolis en individuele soortgelijke verzekeringen jaarlijks met zo’n 4% toeneemt, heeft de coronacrisis deze ontwikkeling versneld. In 2020 steeg het aantal indicaties met 7%. Meer aandacht voor de psychische problemen van werknemers en ondernemers is van belang om deze trend te keren. Met onze campagne willen we daarom mensen meer bewust maken van het risico op een burn-out en het vroegtijdig herkennen van signalen.’

Frank Jockin, Creative Lead bij TheMerge: ‘Bij dit soort onderwerpen is het verleidelijk om urgentie aan te kaarten en enkel te waarschuwen voor het gevaar van burn-outs. Daar wilden we van wegblijven. We hebben juist ingezet op een positieve toon, het geluid van een oplossing. Om tot de creatieve uitwerking te komen voor deze campagne hebben we nauw samengewerkt met verschillende disciplines. Enerzijds door gebruik te maken van de kennis van de experts bij a.s.r. op het gebied van medische- en arbodienst. Anderzijds door in gesprek te gaan met gedragswetenschappers, een coach en ervaringsdeskundigen. Hieruit ontstond concept 'Gezonde twijfels'.’

De campagne is te zien op tv, radio, social media en in diverse online media.



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken