Milieudefensie laat Shell stoppen met olie (of toch niet)
- Bureaus
- 5 okt 2021 @ 11:14
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 okt 2021 @ 11:14
- Sjaak Hoogkamer
Met de lancering van een korte film start een nieuwe campagne van Milieudefensie. In navolging van de gewonnen klimaatrechtszaak tegen Shell voert Milieudefensie in deze campagne de politieke druk op voor een klimaatplicht voor vervuilende Nederlandse bedrijven.
De film geeft een kijkje in de boardroom bij Shell, ING, Tata Steel, Rabobank, Friesland Campina en ABP. Wat lijkt op een historische meeting, blijkt een utopie en reden voor actie. Wefilm is verantwoordelijk voor strategie, concept, productie en media.
Milieudefensie wil dat een klimaatplicht voor bedrijven onderdeel wordt van de wet voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) zodat, naast Shell, alle vervuilende bedrijven verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun bijdrage aan gevaarlijke klimaatverandering. In mei verplichtte de rechter Shell haar wereldwijde uitstoot te reduceren in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Donald Pols, directeur Milieudefensie: ‘Het belangrijkste argument dat Shell aanvoerde in de klimaatzaak was dat zij het oneerlijk vonden dat alleen zij moesten verminderen. Door een klimaatplicht voor alle bedrijven voorkomen we ontelbaar veel rechtszaken en zorgen we dat alle vervuilers Parijsproof worden.’
Roel Welling, oprichter en creative director van Wefilm: ‘We wilden een hoopgevend beeld neerzetten dat iedereen zo graag wil zien: CEO’s die vanuit eigen motivatie overstag gaan en actie ondernemen. Zo laten we zien dat verandering niet moeilijk hoeft te zijn, maar vooral een kwestie van doen. Helaas is de de werkelijkheid weerbarstiger en daarom pleit Milieudefensie voor een wet die de bedrijven moet verplichten zich aan de gemaakte klimaatafspraken te houden.’
Na decennialang pappen en nathouden, hebben Nederlandse politici een kans om klimaatgeschiedenis te schrijven.
Pols: 'Door een klimaatplicht in de IMVO-wet vast te leggen, worden bedrijven verplicht hun internationale CO2-uitstoot fors te verminderen en uiteindelijk naar nul te brengen. Zo zorgen we ervoor dat de fictie uit onze film werkelijkheid wordt.’
Het is de tweede campagne van Wefilm voor Milieudefensie. De eerste campagne “Ik stem voor onze kinderen” ontving vorige week een Lamp in de categorie ‘Communications, Film & Video’ bij de Dutch Creativity Awards.
Creditlijst
Opdrachtgever: Milieudefensie
Client responsible: Mike van Ham, Wouter Kolk
Concept: Wefilm Concepts
Creative director: Roel Welling
Strateeg & client lead: Anne van der Ven
Media director: Rocco Stallvord
PR: Blyde
Productie: Wefilm
Director: Beer ten Kate
Producer: Maaike Raat, Louana Tummers
Director of Photography: Thomas Leermakers
Edit: Nick Rozenberg
Grading: Compound
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing