[interview] ‘Wij waren al inclusief voordat het woord bestond’

[interview] ‘Wij waren al inclusief voordat het woord bestond’
  • Bureaus
  • 8 okt 2021 @ 09:30
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Modellen-, entertainment- en hospitalitybureau Showpony levert mensen voor marketingcampagnes. Aan het woord is Gino Louman, CCO van het bedrijf. Hij vertelt over het menselijke aspect en gekke verzoeken.

Hoe groot is jullie invloed?
Overal om je heen zie je ‘Showponies’. Of je er bewust van bent, is een tweede. Showpony levert mensen voor brand activaties, tv-commercials, print en social uitingen. Als marketeers mensen nodig hebben, komen ze vaak bij ons uit. Onze invloed is dus groter dan je denkt, maar het is moeilijk in te schatten hoe groot precies.

De awards gaan vaak naar de grote partijen. Hoe voelt dat voor jullie?
Ons sterke punt is dat wij met veel partijen kunnen meewerken aan campagnes. We zijn multi-inzetbaar, dus wij vinden het niet erg dat grotere partijen de awards winnen, want vaak werken we direct of via de zijlijn mee aan deze campagnes. Wij helpen waar we kunnen, maar doen het niet voor de prijzen. Negen van de tien keer zijn we een schakel in een groot project. Voor ons is veelzijdigheid belangrijker, hoewel we met Jägermeister natuurlijk wel dit jaar een SAN hebben gewonnen.

Hoe marketen jullie jezelf?
Eigenlijk niet. Showpony bestaat elf jaar en we hebben een eigen losse manier van communiceren, zoals je bijvoorbeeld kunt zien op onze socials. We adverteren niet en hebben geen salesteam. We zijn bekend omdat we een unieke en diverse partij zijn die altijd kunnen leveren. Nee bestaat - bijna - niet bij ons! Wij waren al inclusief voordat het woord bestond. Als je heel lang een bepaald iets doet, komen ze vanzelf naar je toe. Ook komen bureaus en merken er soms achteraf pas achter dat wij aan bekende campagnes hebben meegewerkt, omdat we het minder belangrijk vinden om overal mee naar buiten te treden.

Kunnen de ‘vakmensen’ uit Nederland zich meten met de buitenlandse concurrentie?
Nederland loopt als marketingland voorop. Wij werken zelf vaak mee aan internationale campagnes. Die merken zetten dat uit vanuit Nederland en andere landen volgen dan. We hebben voorbeelden van projecten gedaan en die zijn geëxporteerd naar het buitenland. We kunnen ons dus denk ik wel meten.

Jullie leveren voornamelijk mensen. Hoe oordeel je of die mensen bij het project passen?
Iedereen die bij ons ingeschreven staat, is bij ons langs geweest, hebben we gesproken en meegemaakt. We weten wie het zijn. Het lijkt in deze wereld natuurlijk om uiterlijk te gaan, maar vooral houding, uitstraling en charisma zijn belangrijk. We hebben vooral “echte mensen”, zoals dat zo mooi heet. Het blijft in samenspraak met een merk of iemand bij de campagne past. Wij kennen de mensen en wij zoeken de match. Persoonlijke ervaring met deze mensen is key, want dit gaat niet op basis van cijfers of statistieken. We investeren echt in onze mensen.

Wat is het vreemdste verzoek dat jullie ooit hebben gehad?
Helaas is de perceptie nog wel eens dat wij vooral een modellenbureau zijn voor vrouwelijk schoon en dan gebeurt het nog wel eens dat je een “indecent proposal” krijgt, waarbij onze dames dan moeten rondlopen met veel te weinig kleding aan. Deze aanvragen slaan we uiteraard met alle liefde over. Een vreemd verzoek, maar leuke opdracht: een Shetlandpony voor Jimmy Woo. Stond er opeens een paard midden in de club.

 

Expertise: Mensen
Ambitie: De onmisbare schakel tussen bedrijven en human capital zijn
Aantal FTE: 8
Standplaats: Amsterdam
Klanten: Jägermeister, Wasserman Benelux, Dorst & Lesser, ABND, Tasty Lemon

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2021, met als thema 'Ode aan de makers'.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken