Centraal Beheer en Neurensics: 'De werking van marketing en communicatie is lang niet altijd rationeel en bewust'

Centraal Beheer en Neurensics: 'De werking van marketing en communicatie is lang niet altijd rationeel en bewust'
  • Bureaus
  • 14 jun 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Mede-oprichter neuromarketing- en adviesbureau Neurensics Walter Limpens en Natasja van Buuren, Dataconsultant bij Centraal Beheer, spreken samen tijdens Nima Marketing Day 2022. Een sneak preview.

De titel van hun presentatie luidt Unieke inzichten uit de Neuro Concept Test van ‘Even Apeldoorn Bellen’. ‘Centraal Beheer test al jarenlang concepten en reclames bij Neurensics. Met behulp van FMRI-onderzoek wordt er gekeken naar de effectiviteit van de uitingen en de emoties die door de concepten en reclames in het brein van de consument geactiveerd worden. Tijdens deze presentatie ligt de focus op de recente Concept Test van de Freedom-commercial van Centraal Beheer. Twee concepten werden getest en één daarvan scoorde er duidelijk beter. In de presentatie leggen we uit wat er zo goed was aan het winnende concept en delen we de belangrijkste resultaten met de bezoekers.’

Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
WL: ‘Met neuromarketing-onderzoek is het mogelijk om de complete werking van marketing, zowel bewust als onbewust, rationeel als emotioneel, te meten. Neurensics heeft voor Centraal Beheer verschillende onderzoeken uitgevoerd, met mooie waardevolle uitkomsten, die wij graag met andere marketeers willen delen.

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
WL & NvB: ‘ Het event is erg divers en biedt een mooi overzicht van de thema’s die momenteel relevant zijn in ons vak. Wij hopen dat we daar ook een rol in kunnen spelen.’

Wat hopen jullie dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
WL & NvB: ‘De werking van marketing en communicatie is lang niet altijd rationeel en bewust. De vluchtige, emotionele en vaak onbewuste werking is minstens, of misschien wel nóg, belangrijker. In onze presentatie laten we zien hoe je deze verwerking kunt meten, welke inzichten dit op kan leveren en hoe marketingcommunicatie daardoor nog effectiever en efficiënter kan.’

Waar gaat marketing als vak naartoe?
WL: ‘Een moeilijke vraag. Wat mij opvalt is dat steeds meer marketeers zich goed verdiepen in de werking van marketing: wat is er al bekend en wat moet er nog onderzocht worden? Ik vind dit een goede trend, met voortrekkers als Byron Sharp, Les Binet, Peter Field en Mark Ritson. Neurensics probeert hier met neurowetenschappelijk onderzoek ook een steentje aan bij te dragen.’

Hét marketingfestival voor en door marketeers

Op donderdag 16 juni 2022 staan marketeers in de spotlights. Topsprekers delen hun eigen verhalen over marketinguitdagingen, die soms geweldig uitpakten en soms wat minder, maar waar je altijd iets van opsteekt. DeFabrique in Utrecht fungeert wederom als ‘festivalterrein’ voor Nima Marketing Day. Koop vandaag nog je kaartje! Ook Nima-leden kunnen zich nog gratis aanmelden! Als je Nima Member bent, heb je via Nima een kortingscode ontvangen om een gratis kaart aan te schaffen door deze code bij de betalingsopties in te voeren. Heb je deze niet ontvangen? Neem dan contact op met Nima via members@nima.nl.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken