Onderzoek InSites Consulting: 'We willen verder gaan dan een standaard trendrapport'

Onderzoek InSites Consulting: 'We willen verder gaan dan een standaard trendrapport'
  • Bureaus
  • 26 jan 2023 @ 07:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

Naar aanleiding van nieuw consumentenonderzoek identificeert InSites Consulting ‘twaalf trends die weerspiegelen wat voor mensen van belang is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken.’

Lily Charnock, Director bij Space Doctors, onderdeel van InSites Consulting, en verantwoordelijk voor het onderzoek: ‘Het rapport omschrijft 2023 als een moment van culturele en ecologische transitie en gaat dieper in op de collectieve wens om de wereld rondom ons te herscheppen, heruittevinden en te transformeren. Het roept merken op om mee te helpen een toekomst te creëren die er voor mens en planeet toe doet.’

Onderzoek InSites onder 15.000 consumenten in 17 markten

Het rapport is gebaseerd op inzichten van 15.000 consumenten in zeventien markten en dit zijn de opvallende punten volgens InSites Consulting:
1 De belangrijkste wereldwijde trend is ‘Adaptable Essentials’ (aanpasbare essentiële elementen) die dieper ingaat op het streven naar meer doelbewuste, betaalbare producten en diensten om zo een toekomst te creëren met beperkte grondstoffen.
2 Life Rewilded’ (terugkeer naar het wilde leven) is een trend die de nadruk legt op het toevoegen van natuur en wildheid in het dagelijkse leven en staat op de tweede plaats voor het sturen van het dagelijks gedrag en is volgens het onderzoek ook een trend die heel wat mensen al in de praktijk brengen.
3 Het maatschappelijke debat rondom gezondheid blijft groeien en diversifiëren, waarbij de trends ‘Interconnected Wellbeing’ (verbonden welzijn) en ‘Social Health’ (sociale gezondheid) erg belangrijk zijn voor zingeving in het leven.

InSites Consulting: ‘We willen verder gaan dan een standaard trendrapport’

‘Ik vind dat we dankbaar moeten zijn voor wat we nu hebben, in plaats van wat we hebben verloren’, was de uitspraak die op de grootste bijval kon rekenen in de studie. Daaruit blijkt een focus op vooruitgang, waarbij mensen zich niet langer in crisissen wentelen.
Charnock: ‘Met deze studie willen we verder gaan dan een standaardtrendrapport naar een verhaal dat merken echt voeling geeft met de behoeften en verwachtingen van mensen. De volgende stap voor merken is natuurlijk om met die trends aan de slag te gaan. Het rapport is dan ook gebaseerd op een heel uitgebreide en diverse set van data, die we verder kunnen uitdiepen in specifieke merkuitdagingen, -categorieën en culturele contexten.’

‘Belangrijk voor merken die een positief verschil willen maken’

Niels Schillewaert, Co-Founder en Head of Solutions van InSites Consulting benadrukt het belang van dit rapport voor merken die een positief verschil willen maken in de wereld: ‘De trends die we blootleggen zouden merken moeten aansporen om mensen - en wat er voor hen toe doet - centraal te plaatsen in de product- en service-innovatie voor 2023 en later. We hopen merken te inspireren om na te gaan welke rol ze kunnen spelen in deze veranderingen.’

Download hier het What Matters Report 2023: A Migration of Meaning.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken