Onderzoek: Warc maakt insights winnaars IPA Effectiveness Awards 2022 bekend

Onderzoek: Warc maakt insights winnaars IPA Effectiveness Awards 2022 bekend
  • Bureaus
  • 24 jan 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingOnderzoek

De IPA (The Institute of Practitioners in Advertising) Effectiveness Awards koppelen marketingeffectiviteit aan zakelijk succes. Vandaag lanceert Warc (World Advertising Research Center) de insights op basis van de winnende cases van de IPA Effectiveness Awards 2022.

Lena Roland, Head of Content Warc Strategy: ‘We hebben de metadata van de winnende inzendingen geanalyseerd om de thema's en trends die aan de basis liggen van marketingsucces bloot te leggen, zowel voor brand building op de lange termijn als korte termijn activaties.’

Het tij keren
Volgens Harjot Singh, Global Chief Strategy Officer McCann en organisator van de 2022 IPA Effectiveness Awards, bewijzen de winnende inzendingen van 2022 dat merken die het moeilijk hebben de kracht kunnen opbrengen om het tij te keren: ‘We kunnen nieuwe gewoonten creëren en het merk transformeren en het actueel en duurzaam maken.’ Alexandra Green, Head of Effectiveness Programme IPA, voegt toe: ‘Deze insights zijn waardevol voor strategen en marketeers.’

De belangrijkste inzichten
• In deze onzekere tijden is het merken als KFC, Cadbury, McDonald's en Tesco toch gelukt hun stem terug te vinden en hun rol in de cultuur door terug te gaan naar hun kernwaarden, kracht te putten uit hun erfgoed en bestaande associaties te herhalen, wat leidde tot hernieuwde groei.
• Onderscheidende brand assets, die merken stevig in het geheugen van de consument verankeren en snellere, emotionelere besluitvorming teweegbrengen, zijn weer in de mode. Of het nu gaat om het opfrissen van merkactiva of het blijven investeren in activa of karakters, deze aanpak is succesvol geweest voor een breed scala aan merken, waaronder Aldi, Schmackos en Sick Kids.
• In het kader van corona hebben merken als Barclays en The British Beer and Pub Association geïnvesteerd in initiatieven die consumenten, gemeenschappen of kleine bedrijven ondersteunden, waardoor hun merkreputatie en bedrijfsresultaten toenamen.
• Merken als Tesco gaan van woorden naar daden als het gaat om marketing met maatschappelijke impact, wat brand equity stimuleert. Merken.
• Identificeer nieuwe gebruiksmomenten om relevantie en groei te stimuleren buiten de vastgestelde verkoopperiodes. Baileys, Boursin en Cherries uit Chili vonden manieren om nieuwe momenten in te bouwen die een nieuwe groeiperiode inluidden.
• Aangezien veel van de bestudeerde campagnes tijdens corona liepen is het niet verwonderlijk dat we een afname zien van het gebruik van humor als creatieve strategie. Natuurlijk is gevoel vereist, maar onderzoek toont ook aan dat mensen in moeilijke tijden behoefte hebben aan humor en even kunnen ontsnappen aan de werkelijkheid.

Het volledige rapport is hier te vinden en 9 februari 2023 verschijnt een Warc-podcast met als thema het stimuleren van groei door nieuwe gebruiksmomenten met Baileys.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken