Talent Hub en 180 Amsterdam vragen aandacht voor werkzoekende statushouders

Talent Hub en 180 Amsterdam vragen aandacht voor werkzoekende statushouders
  • Bureaus
  • 7 mrt 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenMVOPolitiek

Refugee Talent Hub en creatief bureau 180 Amsterdam hebben de handen ineengeslagen om aandacht te vragen voor de ca. 80.000 werkzoekende statushouders in Nederland, die mogen en willen werken maar toch geen baan kunnen vinden, onder andere door het ontbreken van een relevant professioneel netwerk.

Met de social awareness campagne ‘Refugee LinkUp’ slaan werkgeversinitiatief Refugee Talent Hub en creatief bureau 180 Amsterdam de handen ineen. Tijdens de campagne delen vijfentwintig prominente professionals hun online netwerk met vijfentwintig werkzoekende statushouders. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor de ca. 80.000 statushouders die mogen en willen werken, maar die toch geen baan kunnen vinden, onder andere door het ontbreken van een relevant professioneel netwerk.

Ruim de helft van de statushouders zit bijna vijf jaar na het ontvangen van een verblijfsvergunning nog zonder werk. Ondertussen zijn daardoor in Nederland ongeveer 80.000 statushouders op zoek naar werk. Een enorme pool aan getalenteerde professionals die toevallig ergens anders geboren zijn en veel levenservaring, veerkracht en doorzettingsvermogen hebben. Door het ontbreken van een relevant professioneel netwerk blijven zij helaas vaak ongezien voor werkgevers.

Naast dat het zonde is voor deze mensen dat we hun talent onbenut laten, is het ook een enorme gemiste kans voor Nederland, vooral gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Gelukkig zijn er in Nederland veel professionals met een groot zakelijk netwerk, dat ze graag willen delen om het ongeziene talent van statushouders zichtbaar te maken. Vanuit dat idee is Refugee LinkUp ontstaan: iedereen kan zijn netwerk inzetten om mensen te helpen.

Wilma Roozenboom, directeur van Refugee Talent Hub: 'We willen met deze publiekscampagne bewustwording creëren. Laten zien dat we allemaal, met ons informele en professionele netwerk, anderen kunnen helpen. En dat dat echt niet moeilijk hoeft te zijn.'

Enkele bekende namen, waaronder Anke den Ouden, General Manager Microsoft Nederland, Nadine Beister, HR Directeur van Achmea, Pauline Bieringa, Managing Director Triodos Bank, en Joost Looij, Directeur ICT van Enexis, stellen hun netwerk ter beschikking, door hun LinkedIn profiel te delen met een statushouder.

Anke den Ouden: 'Ik ben blij dat ik deel uitmaak van deze campagne en bewustwording kan creëren voor zo'n belangrijke kwestie in Nederland. Vanuit mijn persoonlijke ervaring en vanuit mijn werkzaamheden in Oost Europa weet ik als geen ander hoe waardevol het is voor mensen om deel te kunnen blijven nemen aan de maatschappij. We kunnen allemaal ons steentje bijdragen door ons professionele netwerk te delen met mensen die hun netwerk zijn kwijtgeraakt.'

In totaal delen vijfentwintig prominente professionals gedurende twee weken hun connecties, titel en profielfoto met een statushouder. De vijfentwintig statushouders die in deze campagne te zien zijn, staan symbool voor de ongeveer 80.000 nieuwkomers zonder relevant netwerk in Nederland.

Sander Volten, CEO 180 Global: 'Deze mensen hadden in hun land van herkomst een beroep en willen hun vaardigheden en talenten hier graag gewoon blijven inzetten. Ze willen weer een bijdrage aan de maatschappij leveren. We hopen met onze bewustzijnscampagne dan ook meer openheid en erkenning binnen de arbeidsmarkt te creëren.'

De langdurige samenwerking tussen 180 Amsterdam en Refugee Talent Hub heeft als doel de vaardigheden en talenten van de statushouder als waardevolle kracht op de arbeidsmarkt te benadrukken.

De awareness-campagne is te zien op LinkedIn en Digital Out of Home tot 20 maart 2023. Voor meer informatie over dit initiatief kun je terecht op www.linkedin.com/company/refugeelinkup.
 De campagne is gemaakt door 180 Amsterdam en geproduceerd in samenwerking met DDB.
(PvWK)

Over 180 Amsterdam:
'Al meer dan 20 jaar maakt 180 Amsterdam wereldbekende marketinguitingen. Het wereldwijde ecosysteem van creativiteit, met het hoofdkantoor in Amsterdam, heeft hubs in Los Angeles, New York en MENA (Midden-Oosten en Noord-Afrika). Het bureau staat bekend om zijn 180 denken. Met de overtuiging dat er niets krachtiger is dan een nieuw perspectief, levert 180 Amsterdam zijn klanten ideeën die hen sneller naar een betere toekomst brengen. Met zo'n 300 medewerkers wereldwijd, gespecialiseerd in content creatie, data & analyse, social media, design, consultancy en productie, is 180 een plek waar 's werelds meest creatief ambitieuze mensen, organisaties en merken samenkomen. Niet om te kijken naar de wereld zoals die is, maar zoals die zou kunnen zijn. Ga voor meer informatie naar www.180global.com.'

(bron: 180)

Over Refugee Talent Hub
'Refugee Talent Hub brengt vluchtelingen en werkgevers dichter bij elkaar met betaalde banen als doel. Onze droom is een Nederland waarin werkgevers de talenten van vluchtelingen zien en benutten, en waar vluchtelingen dus gelijke kansen hebben op de arbeidsmarkt. Tijdens kleinschalige, op maat gemaakte bijeenkomsten en activiteiten staat de persoonlijke ontmoeting tussen werkgevers en vluchtelingen centraal. Samen met werkgevers streven we naar een refugee friendly werkvloer, waar medewerkers met een vluchtelingenachtergrond – net zo eenvoudig als ieder ander – instromen en zich thuis voelen. Want werk betekent zo veel meer dan geld verdienen. Werk is structuur, sociale contacten en zorgt dat je erbij hoort. En werkgevers met een divers personeelsbestand zijn aantoonbaar succesvoller en toekomstbestendiger.'
(bron: RTH)
 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken