[Commercial Review] Titus Eikelboom (Stroom) over nieuwe tv-spots Transavia, Albert Heijn en Manutan
- Bureaus
- 29 jan 2014 @ 17:30
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Televisie
- 29 jan 2014 @ 17:30
- Gastblogger
Iedere week laten we een mediabureauprofessional zijn of haar licht schijnen over een set actuele commercials. Deze week kijkt Titus Eikelboom van mediabureau Stroom naar de nieuwe commercials van Transavia, Albert Heijn en Manutan.
Happy
In 2011 eindigde de zoektocht naar een nieuwe slogan voor Transavia als een regelrechte PR nachtmerrie. Het leek zo’n sympathiek idee om mensen uit te nodigen om de nieuwe slogan voor Transavia te verzinnen. De winnaars maakten kans op grote vliegprijzen. Ik weet nog dat ik samen met Janna van Aalderen van onze klant Vliegwinkel hieraan mee deed. Groot was ook onze verontwaardiging toe de shortlist uit duizenden inzendingen bekend werd gemaakt Toedeledokie! Love at first flight of The choice of Holland? Neen, we vonden het echt helemaal niets. En we waren niet de enige want al snel ontstond er massale ophef op social media. Uiteindelijk werd daar word je vrolijk van de nieuwe slogan van Transavia. Ik ben niet zo’n goed verliezer maar van deze slogan begreep ik werkelijk niets. Tot de nieuwste commercial met daarin het nummer Happy van Pharell Williams. Eindelijk kwam alles bij elkaar. Ik werd daadwerkelijk vrolijk van de commercials van Transavia en kreeg spontaan zin in vakantie. Heb dan ook meteen een KLM vlucht naar het buitenland geboekt.
Brandjacking
Ik begrijp Bas Vlugt soms niet, denk ik terwijl ik naar de nieuwe Bertolli campagne zit te kijken. Wat moet ik hier nu in godsnaam van vinden? Alweer dat uitgemolken idee met die Italiaanse omaatjes die in de tomatensaus staan te roeren. We zijn toch niet gek en weten toch allemaal dat Bertolli uit de fabriek komt? Maar dan komt Harry de supermarktmanager binnen en blijkt het dat helemaal niet om Bertolli gaat. Albert Heijn kaapt hier heel slim het format van Unilever. Maar dan veel leuker. Ik ben benieuwd wat ze ervan vinden aan de Bertolli burelen aan de Maas. Ik ben bang dat ze er weinig over kunnen zeggen. Daarvoor is Albert Heijn nu eenmaal te machtig en te belangrijk voor de merken van Unilever. Ik ben benieuwd welk merk Albert Heijn de volgende keer gaat highjacken. Milka met Harry in de wei of Dreft met Harry achter de afwas? Albert Heijn kan hier wat mij betreft wel een tijdje mee doorgaan. De originele commercials knappen er in ieder geval sterk van op!
Verandering is niet goed
Toevallig gebruikte ik vandaag nog de nieuwe campagne van Manutan als ultiem voorbeeld van geldverkwisting. Hoezeer ik changemanager Bob de Jong als typetje van Jeroen van Koningsbrugge waardeer, het gaat natuurlijk nergens over. Waarom wordt een overbekend merk als Overtoom opgeofferd? Wat heeft het voor zin om zoveel geld in media uit te geven voor een product als Overtoom, gericht op nota bene de zakelijke markt? Daar moeten heel wat magazijnstellingen, stapelbakken, winkelrekken, ladders, rollerbanen, kantinetafels, buro’s en dossierkasten voor verkocht worden. Wie schiet hier wat mee op? Wat moeten we met een weblog over verandering is goed? Had hier niet kunnen worden volstaan met de overbekende campagne Dat is snel, dat lijkt Manutan wel? Is het een overijverig reclamebureau, een te inhalig mediabureau of wellicht een ordinaire kwestie van auteursrecht? Het toont maar aan dat verandering niet altijd goed is. Misschien wel voor de portemonnee van het reclame- en mediabureau, maar daar koopt de doelgroep niet zoveel voor.
Titus Eikelboom is partner van mediabureau Stroom
www.stroomviainternet.nl
Eerder verscheen in deze rubriek onder meer
Bart Vijlbrief: Guinness, Axe, Verbond van Verzekeraars
Machiel Verkuyl: Albert Heijn, Jumbo, C1000
Robert Veltman: Manutan, Ditzo, Vodafone
Bart Vijlbrief: KLM, Nationale Nederlanden, Gamma
Marcel Hellemons: Kornuit, Jumbo, NK Tegenwindfietsen
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- televisie
- televisiereclame
- commercial
- tv
- Overtoom
- Commercial Review
- Albert Heijn
- reclame
- Stroom
- mediabureau
- Transavia
- Titus Eikelboom
- Manutan
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing