Waar zijn de echte mannen in commercials?
- Bureaus
- 18 jul 2014 @ 12:07
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ReclameTelevisie
- 18 jul 2014 @ 12:07
- Gastblogger
De onhandige, de onaantrekkelijke en de eenvoudig manipuleerbare halve zachte. Zo kun je het beste de rol van de man omschrijven, die hij op dit moment in radio- en tv-commercials vervult. Dat anno 2014 een 35-jarige huisvader geen idee heeft hoe hij zijn auto APK-gekeurd krijgt bij de Quickfit, noch hoe hij een hypotheek afsluit bij de Rabo, zou mijn vader met afgrijzen hebben aangehoord.
Evenzo ondenkbaar als het voor hem was dat zijn vrouw zónder overleg, maar mét dwingende glimlach komt melden dat ze zojuist een Belvillaatje in Tsjechië heeft geboekt: tegenwoordig realiteit voor menige Vinex-man, maar onvoorstelbaar voor mijn vader. Hij zou als altijd het imperial beladen, tevreden een sigaar opsteken (overigens óók zonder overleg) en de volle auto naar Drenthe sturen voor een kampeervakantie.
Vrouwen die in commercials aantreden, zijn over het algemeen begeerlijk, doortastend of op z’n minst aandoenlijk. Mannen waren dat tot voor enkele jaren ook ook; helden en uitgesproken persoonlijkheden. En natuurlijk wisten zij ook niet alles, maar dat werd ze vergeven, want ze zagen er tenminste nog goed uit en ze reden in een dikke auto. Tegenwoordig, en relatief veel in Nederland, zijn de mannen die in commercials een rol spelen uitgekozen lelijk, gecast dom en geselecteerd naïef.
Vandaar mijn verzoek aan de Nederlandse reclame-makers: laat alsjeblieft weer af en toe eens een echte, pure man toe in je commercials. Cast eens een ongeregisseerde alpha-man. Ééntje met fatsoenlijke bovenarmen en een blik die problemen doet verdwijnen, nog voordat ze ontstaan. Niet alleen het uitdijende marktsegment vrouw zal je daarmee voor je winnen: ook zij kijken echt veel liever naar de Pepsi Light-man, dan naar die dikke, kale en sullige AH-filiaalchef. Nee, ook alle mannen in Nederland zullen jullie dankbaar zijn. Zij lopen een stuk zelfverzekerder (dus kooplustiger) door de supermarkt als ze niet worden geportretteerd als die 2 droplullen uit de commercials van de C1000.
Mocht je nog twijfelen: blader eens door de profielen van vrouwen op een willekeurige datingsite. Daar zul je lezen dat de meeste van hen op zoek zijn naar een man die ‘weet wat ie wil’ of die ‘bij voorkeur een tikje dominant’ is. Dat is dus niet die man uit een recente reclamespot, die zoo blij is met z’n nieuwe Volkswagen Golf dat hij zichzelf identificeert met een klein jongetje die huppelend over de parkeerplaats wordt meegesleept door z’n moeder.
Vrouwen zijn de afgelopen decennia niet slimmer geworden, maar mannen wel dommer. Althans, als je de actuele commercials mag geloven. En is dat nou het beeld dat we onze kinderen mee willen geven vóór het slapen gaan?
Alex Bordewijk is freelance televisie-regisseur.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing