Waar zijn de echte mannen in commercials?

Waar zijn de echte mannen in commercials?
  • Bureaus
  • 18 jul 2014 @ 12:07
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ReclameTelevisie

De onhandige, de onaantrekkelijke en de eenvoudig manipuleerbare halve zachte. Zo kun je het beste de rol van de man omschrijven, die hij op dit moment in radio- en tv-commercials vervult. Dat anno 2014 een 35-jarige huisvader geen idee heeft hoe hij zijn auto APK-gekeurd krijgt bij de Quickfit, noch hoe hij een hypotheek afsluit bij de Rabo, zou mijn vader met afgrijzen hebben aangehoord.

Evenzo ondenkbaar als het voor hem was dat zijn vrouw zónder overleg, maar mét dwingende glimlach komt melden dat ze zojuist een Belvillaatje in Tsjechië heeft geboekt: tegenwoordig realiteit voor menige Vinex-man, maar onvoorstelbaar voor mijn vader. Hij zou als altijd het imperial beladen, tevreden een sigaar opsteken (overigens óók zonder overleg) en de volle auto naar Drenthe sturen voor een kampeervakantie.

Vrouwen die in commercials aantreden, zijn over het algemeen begeerlijk, doortastend of op z’n minst aandoenlijk. Mannen waren dat tot voor enkele jaren ook ook; helden en uitgesproken persoonlijkheden. En natuurlijk wisten zij ook niet alles, maar dat werd ze vergeven, want ze zagen er tenminste nog goed uit en ze reden in een dikke auto. Tegenwoordig, en relatief veel in Nederland, zijn de mannen die in commercials een rol spelen uitgekozen lelijk, gecast dom en geselecteerd naïef.

Vandaar mijn verzoek aan de Nederlandse reclame-makers: laat alsjeblieft weer af en toe eens een echte, pure man toe in je commercials. Cast eens een ongeregisseerde alpha-man. Ééntje met fatsoenlijke bovenarmen en een blik die problemen doet verdwijnen, nog voordat ze ontstaan. Niet alleen het uitdijende marktsegment vrouw zal je daarmee voor je winnen: ook zij kijken echt veel liever naar de Pepsi Light-man, dan naar die dikke, kale en sullige AH-filiaalchef. Nee, ook alle mannen in Nederland zullen jullie dankbaar zijn. Zij lopen een stuk zelfverzekerder (dus kooplustiger) door de supermarkt als ze niet worden geportretteerd als die 2 droplullen uit de commercials van de C1000.

Mocht je nog twijfelen: blader eens door de profielen van vrouwen op een willekeurige datingsite. Daar zul je lezen dat de meeste van hen op zoek zijn naar een man die ‘weet wat ie wil’ of die ‘bij voorkeur een tikje dominant’ is. Dat is dus niet die man uit een recente reclamespot, die zoo blij is met z’n nieuwe Volkswagen Golf dat hij zichzelf identificeert met een klein jongetje die huppelend over de parkeerplaats wordt meegesleept door z’n moeder.

Vrouwen zijn de afgelopen decennia niet slimmer geworden, maar mannen wel dommer. Althans, als je de actuele commercials mag geloven. En is dat nou het beeld dat we onze kinderen mee willen geven vóór het slapen gaan?

Alex Bordewijk is freelance televisie-regisseur.

www.linkedin.com/pub/alex-bordewijk

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken