#IceBucketChallenge: Social media stunt als virale topcampagne ALS
- Bureaus
- 27 aug 2014 @ 06:50
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Virale marketing
- 27 aug 2014 @ 06:50
- Gastblogger
Met dagelijks ruim 32.000 tweets is de #IceBucketChallenge afgelopen week geëxplodeerd op Twitter. De video’s waar wereldburgers, sterren en politici een emmer ijswater over zichzelf heen kieperen zijn ontelbaar. Onder meer Lady Gaga, Mark Zuckerberg en Bill Gates droegen hun steentje bij aan de actie die onverwacht viral ging en aandacht vraagt voor de aandoening van het zenuwstelsel ALS. Een trend die de bekendheid met de ziekte ALS gigantisch vergroot maar ook de discussie over het vermarkten van goede doelen op doet laaien.
Hoe werkt het?
Het idee is simpel: Je maakt een video van het moment dat je een emmer ijswater over je hoofd krijgt of je doneert geld aan ALS. Je daagt drie anderen uit dit ook te doen. Hiermee wordt de kracht van social media fantastisch benut. Er wordt gedoneerd en/of gewerkt aan de naamsbekendheid van het goede doel. ALS heeft de actie die al vanaf de winter zonder vastgesteld goed doel gaande was geadopteerd toen de challenge via een topsporter ALS-patienten bereikte. Een zeer slimme zet van de marketeer van ALS, in mijn ogen. Alle media-aandacht is welkom, zeker wanneer de stichting hier geen cent in heeft geïnvesteerd.
Schenken
Toch zijn over deze hype de meningen verdeeld. Het zou louter om ijdelheid gaan, waterverspilling zijn en haar doel voorbijschieten. Onder meer Arjen Lubach die doneert en de actie crap noemt, Georgina Verbaan die er een column over schrijft en Charlie Sheen die als variatie een emmer geld over zijn hoofd gooit, zijn van mening dat je natte pak showen geen zoden aan de dijk zet. Geld daar draait het om.
Geld en non-profit
Marketing is en blijft een heikel punt in de non-profitsector. Gaat het niet over het nut van een actie, dan gaat het wel over geld. Wat zijn acceptabele marketingbudgetten voor charitatieve instellingen? Naamsbekendheid is onmisbaar om donateurs te werven, dat is duidelijk. Maar wat is van de geschonken euro een acceptabel percentage dat mag worden gespendeerd aan een marketingcampagne? Een campagne waarvan je het rendement niet kunt garanderen…
Sponsorpartners
Deze niet geplande hype, die door ALS met beide handen is aangepakt, past niet helemaal in de verschuiving naar cause related marketing, die in de wereld van fondsenwerving gaande is. Daarbij gaat het om langdurige partnerships met bedrijven. Weloverwogen wederzijdse samenwerkingen, waarvan beide partijen langere tijd profiteren en meer opleveren dan eenmalige schenkingen.
Topopbrengst
Ondanks de twijfels en de vluchtigheid van deze virale actie, profiteert stichting ALS buitengewoon van de Ice Bucket Challenge. De hype is nog niet voorbij en er is inmiddels een recordhoogte bereikt van 79,7 miljoen, meldt the ALS Association in hun persbericht van 25 augustus. “The money is wonderful, but the real positive story out of this is the visibility that this disease is getting,” reageert Carrie Munk, woordvoerder ALS op Forbes.
Naamsbekendheid
Die doelstelling is aardig bereikt en de marketeers van de stichtingen die voordat ALS in het spel kwam werden geopperd als doel in de Ice Bucket Challenge, krabben zich vast nog een keer achter de oren. Ik ben benieuwd of dit fenomeen binnen de non-profitsector een nieuwe verschuiving veroorzaakt.
Fook Hali is online specialist en tekstschrijver
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing