Wees gretig, kies een niche!
- Bureaus
- 20 sep 2014 @ 00:03
- Link
-
Helga Voogd
Partner
Van Santen Netwerk - StrategieE-marketingOnlineInnovatie
- 20 sep 2014 @ 00:03
- Helga Voogd
Vincent belde. Ietwat gejaagd vroeg hij of er feeds moesten worden ingelezen en of ik me ervan bewust was dat de bouw van het front-end alleen op basis van gestructureerde psd’s zou plaatsvinden? Ik hoorde het stilzwijgend aan en zei dat ik hem over tien minuten zou terugbellen. Als de wiedeweerga zocht ik vervolgens contact met Stan, een tech-savvy genius, die me in no-time bijpraatte, zodat ik de juiste antwoorden op de gestelde vragen had en het digitale platform twee weken later operationeel kon zijn. Conform afspraak.
Op zo’n moment heb je even het idee dat je alles weet, tot een klant je diezelfde middag naar je mening vraagt over de Hangout on Air van Google+. ‘Gebruik jij ook time stamps om een doelgroep te activeren?’
Communicatie wordt steeds specifieker. Het opzuigen van zoveel mogelijk kennis is de nieuwe wetmatigheid in de marcom-wereld. Generalisten hebben het moeilijk en zullen het volgens mij steeds zwaarder krijgen. Mobile, SEO, online, dialogue, community building, elk onderdeel van communicatie kent zijn eigen eisenpakket. Je doet social er niet meer even bij. Voor marcom-managers is het in deze tijd de uitdaging om de juiste persoon met de juiste competentie te vinden.
Een manager vertoont steeds meer gelijkenis met een ziener. Hij moet precies weten welke kennis nodig is en hoe je die kennis inzet en deelt om de marketingdoelstellingen te bereiken. Dat is iets heel anders dan een themabureau inhuren voor een above-the-line campagne en een DM-bureau voor below-the-line activiteiten en het verband tussen die twee bewaken.
De fragmentatie van communicatie stelt ook bureaus voor essentiële vragen. Welk specialisme beschouw je als jouw niche? Op welk front voeg jij waarde toe? Een aantal organisaties heeft op deze vragen nog altijd geen overtuigend antwoord geformuleerd. Maar de tijd dringt, want nu we met z’n allen de diepte ingaan, zul je moeten weten waar je mee bezig bent en welke nieuwe samenwerkingsverbanden er nodig zijn om de actuele marcom-uitdagingen tot een goed einde te brengen.
Vooropgesteld, geen mens kan alles weten. Maar je kunt je dagelijks laten bijscholen door een netwerk op te bouwen waarin alle benodigde competenties zijn vertegenwoordigd. Dat op zichzelf is ook een specialisme: samenwerkingsverbanden aangaan met mensen die voorop lopen in hun vakgebied en die bereid zijn om hun kennis met jou te delen, waardoor jij jezelf weer kunt ontwikkelen. Deze vorm van vernieuwing beschouw ik ook als een constante; een perpetuum mobile.
Marcom-professionals zoeken voortdurend nieuwe verbindingen én regisseurs die alle fragmenten integreren en tot eenduidige boodschappen kunnen smeden. Dat vereist permanente aandacht en een snelle, open manier van werken. Want we razen voort. De snelheid waarmee merken op posts van klanten reageren is al bijna net zo belangrijk als de inhoud van het antwoord zelf.
Wie vertrouwt op zijn ervaring en de status van generalist verkiest, loopt de kans om in no-time te verdwalen in communicatieland. Mijn tip: wees zo gretig als je kunt. Kies een niche. Neem alle kennis tot je, maak je de materie eigen, creëer een tech-savvy netwerk en zorg dat je antwoorden krijgt op de vragen die je worden gesteld.
-
Helga Voogd
- Werkt bij: Van Santen Netwerk
- Functie: Partner
- Website:http://www.vansantennetwerk.nl
- Profiel »
- SEO
- digitaal
- online
- Helga Voogd
- dialogue
- below the line
- specialisatie
- community
- online
- psd
- column
- innovatie
- mobile
- niche
- gretig
- marcom
- technologie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing