Wat is halal? De do's en don'ts voor marketeers
- Bureaus
- 19 dec 2014 @ 16:20
- Link
-
Abdelaziz Aouragh
Islamic Branding expert
PURESAFY - ConsumentenMarketingKlantenDoelgroep
- 19 dec 2014 @ 16:20
- Abdelaziz Aouragh
Als ik de gemiddelde marketeer vraag wat hij van halal weet, dan zal het antwoord hoogstwaarschijnlijk zijn dat het iets te maken heeft met voeding of het niet consumeren van alcohol. Dat weerspiegelt vaak de beperkte kennis of de misconceptie die veel marketeers hebben over halal. Eerlijk is eerlijk, halal heeft in Nederland een imagoprobleem. En als je denkt dat dit alleen heerst onder niet-moslims, dan sla je de plank volledig mis. Moslims vertrouwen producten met halal-labels vaak evenmin.
Wat is halal? Halal betekent in het Arabisch simpelweg ‘toegestaan’ en gaat veel verder dan slechts de bereiding en consumptie van voeding. Het heeft betrekking op alles wat een moslim doet. Het tegenovergestelde van halal is haram, oftewel: niet toegestaan. Om te bepalen of iets wel of niet is toegestaan, hoef je niet constant een certificeerder, imam of geleerde te raadplegen. Het overgrote deel van producten, diensten en daden is halal, tenzij er een duidelijk bewijs is dat dit tegenspreekt.
Als je weet wat de termen ‘halal’ en ‘haram’ inhouden en hoe ze in de praktijk werken, zie je veel meer kansen voor diensten en producten die de moslimdoelgroep nog niet hebben bereikt. Bedenk daarbij dat de halal voedingsmarkt goed is voor bijna 17% van de totale wereldwijde voedingsmarkt, oftewel ruim 1 biljoen dollar, zo becijferden Thomson Reuters. Hoog tijd dus voor een lijstje do’s en don’ts.
Do’s voor halal-marketing:
- Bied dames met een hijab (hoofddoek) nieuwe cosmetica aan. Moslimvrouwen staan er bekend om dat zij daar bovengemiddeld veel geld aan uitgeven. Ook zijn zij vaak op de hoogte van de laatste cosmeticatrends. Moslims besteden wereldwijd zo’n 26 miljard dollar aan cosmetica en dit zal groeien naar 39 miljard in 2018, goed voor bijna 7% van de totale wereldwijde cosmetica-aankopen.
- Moslims zijn heel internationaal georiënteerd. Ja, ze gaan graag op reis. Vanuit Nederland zijn er meer dan genoeg bestemmingen om daar op in te spelen. Daarnaast is Schiphol een zeer interessante hub voor Europa. Je ziet dat er al verschillende grote reisorganisaties inspelen op de moslimdoelgroep, zoals Ritz-Carlton. Moslims zijn goed voor 136 miljard dollar aan toerisme, goed voor bijna 12,5% van de totale wereldwijde toeristische markt.
- Financiële producten. Nederlands doet nagenoeg niets op de financiële markt om rentevrij producten aan te bieden. Dat is een gemiste kans. Moslims staan te springen om financiële producten die passen binnen hun lifestyle. Het consumeren of betalen van rente is absoluut verboden. Voor wie dit als eerste aandurft ligt hier een groot first mover advantage. Moslims zijn goed voor 4,1 biljoen dollar aan financiële producten die aangeboden worden door zogeheten Islamic finance, aldus Thomson Reuters.
Dont’s voor halal-marketing:
- Er was eens een visboer die ‘100% halal vis’ op zijn bestelbus had laten stickeren. Vis is per definitie halal en behoeft niet geslacht te worden. Moslims zijn gevoelig voor integriteit. Dit is niet zo integer.
- Batavus had in 2010 plannen voor een halal fiets. Geen idee wat voor fiets dat is. Ik ga ervan uit dat het een niet gestolen fiets moet zijn of iets dergelijks. Ik heb zelf een Batavus, maar heb niet kunnen zien of deze halal is of niet. Behalve dat ik het aankoopbewijs heb.
- Een absolute misser is denken dat moslims tijdens de Ramadan geen consumptiegoederen kopen. Het tegendeel is waar: er wordt massaal ingekocht en na zonsondergang wordt er van alles uitgeprobeerd wat nieuw is. Speel daarop in!
Waar het hier om gaat is dat het spelen van de ‘halal-troefkaart’ in veel gevallen vermeden dient te worden. Er moet meer inhoudelijk gekeken worden naar wat halal te bieden heeft, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, integriteit en andere elementen die halal al in zich heeft. Door deze waarden te vinden en te gebruiken zullen marketeers de moslimconsument beter bereiken. Bovendien worden deze waarden ook gedeeld door niet-moslims. Een duidelijke win/win-situatie dus.
-
Abdelaziz Aouragh
- Werkt bij: PURESAFY
- Functie: Islamic Branding expert
- Website:http://www.puresafybranding.com
- Profiel »
- food
- marketing
- Islamic Branding
- cosmetica
- Ramadan
- doelgroep
- moslim
- halal
- column
- merken
- moslims
- geloof
- islam
- Abdelaziz Aouragh
- imago
- haram
- religie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing