Effietje Eitje

Effietje Eitje
  • Bureaus
  • 28 apr 2015 @ 15:05
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • AppsReclameAwardMarketingEffect

Het leven van een marketeer en reclamemaker is er niet bepaald eenvoudiger op geworden. De recessie is vruchtbare bodem gebleken voor talloze nieuwe ontwikkelingen met bijbehorend jargon. Het spotje of spreadje heeft plaatsgemaakt voor real-time marketing, purposeful business, contextual targeting, content driven testing, service design, engaging storytelling, agile scrum en niet te vergeten: de digitale colporteur. Oftewel behaviour retargeting. Een begrippenexplosie waarmee Jan Kuitenbrouwer zeker vijf nieuwe delen Turbotaal vooruit kan.

Gekkenhuis. Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Want waar het allemaal ook naartoe gaat, wat er ook van waar is, wat de holy grail ook gaat worden, het is resultaat dat telt. Effectiviteit is van alle tijden. En de Effie is onze Poolster die - ongeacht tijdsgeest en communicatietechniek - trouw de juiste koers blijft wijzen.

Daarbij is de Effie dit jaar weer gebruiksvriendelijker geworden. Na de introductie van een online inzendmodule, is er nu ‘s werelds eerste Effie-app, de Eppie.

Onder het mom van ‘we kunnen het leuker maken én makkelijker’ werd een mobiele Effiecoach ontwikkeld. Of beter gezegd, vier Effiecoaches. Een planningscoach met cruciale data en voorbeeldplanningen. Een schrijfcoach met tips en hulplijn van winnaars uit vorige jaren. Een inzendcoach met praktisch aanwijzingen rond het uploaden en betalen. En last but not least: de podiumcoach met belangrijke aanwijzingen voor outfit, speech en pose op het felbegeerde Effiepodium.

Na het downloaden van de app uit de App Store of Google Play Store valt er acuut een last van de schouders. Niet dat de eisen die de jury aan een case stelt lager zijn. Niet dat je de case nu op een vrijdagmiddag wel even rond schrijft. Niet dat er geen uitgebreide bewijsvoering meer nodig is om communicatie als drijvende kracht te isoleren. Nee, het winnen van een Effie wordt nooit een eitje. Maar met de Eppie-coach voelt het leven weer even als in het introductiejaar 1983. Toen overzicht en geluk nog heel gewoon was. 

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken